Samtidig som byrådet i Oslo har vedtatt dieselforbud på dager med dårlig luftkvalitet, tester Norsk Lastebileierforbund (NLF) ut en ny type diesel.
Dieselen skal, om forbundet får samme resultater som leverandøren, gjøre at nye diesellastebiler kun slipper ut en tredel av det en vanlig dieselpersonbil gjør.
Etterprøver produktet
Det er første gang denne dieselen, som kalles HVO, testes ut i så stor skala i Norge.
HVO står for hydrogenerert vegetabilsk olje og er en biodiesel basert på vegetabilske oljer eller animalsk fett som under produksjon tilføres hydrogen.
Prosessen skaper et syntetisk drivstoff med hydrokarbonkjeder som enkelt kan erstatte fossil diesel i nyere lastebiler. Fra produksjon til forbrenning skal CO2-avtrykket til HVO være opp til 90 prosent lavere enn dagens fossile løsninger, Ifølge Statoil, .
– Dieselen er å få tak i i Norge i dag, og er testet ut på enkelte lastebiler. Men vi har ikke gode nok data til å avgjøre om påstandene fra leverandøren om drivstoffets gode miljøegenskaper er plausible, sier Stein Inge Stølen i NLF.
Store utslippsreduksjoner
Miljøeffektene av HVO kan nemlig, ifølge Stølen, høres for gode ut til å være sanne.
Avhengig av bilteknologien, heter det i rapporten fra Statoil, at NOx-utslipp reduseres inntil 10 prosent, Hydrokarbonutslipp (HC) reduseres inntil 30 prosent og CO2-utslipp fra bilen kan reduseres med inntil 45 prosent.
– HVO reduserer klimagassutslippene sammenliknet med vanlig diesel, og egner seg langt bedre til norske forhold enn annen biodiesel. Det har verken begrenset holdbarhet eller lett tilvekst av bakterier, samtidig som det har langt bedre kuldeegenskaper enn annet biodrivstoff, forteller produktspesialist Sergio Casadiego i Statiol.
Casadiego forteller at produktet koster mer enn annen biodiesel, men at prisen bare ligger på rundt 40 øre mer enn vanlig fossil diesel.
Tester 100.000 liter
Om testene viser at produktet er så godt som Statoil sier, vil en overgang til HVO kunne gi store miljøgevinster på transportsiden, ifølge Stølen.
– Hvis samtlige av NLFs medlemmer som fyller diesel hos Statoil byttet til HVO i dag, kunne vi ha fjernet 350.000 tonn CO2 fra det norske klimaregnskapet i året, sier han.
Men før NLF går ut og anbefaler dette til medlemmene sine, testes 100.000 liter av drivstoffet av fire lastebilsjåfører over tid.
– Vi henter inn data fra disse lastebilene og sammenlikner det med kjøretøy som går på konvensjonell diesel. Vi kommer til å se på både forbruket, drivkraften og opplevelsen til sjåføren når vi presenterer resultatene våre, sier Stølen.
Lite tilgjengelig
Foreløpig er Stølen usikker på hva ulempene med den såkalte mirakeldieselen er.
– Det er det vi ønsker å finne ut av her, sier han.
Casadiego i Statoil kan derimot fortelle at det finnes en klar ulempe med HVO.
– Det finnes lite av produktet i dag. Det meste av HVO er allerede solgt ut, så det kan være vanskelig å få tak i, sier han.
Men legger til at det dersom det fantes mer av det, ville hatt stor betydning for miljøet.
– Om alle lastebiler hadde gått fra fossil diesel til HVO hadde vi redusert klimagassutslippet fra tungtransportsektoren med rundt 80 prosent, sier han.