Danske Scandlines har bygget om sine fire ferger som går mellom Rødby i Danmark og Puttgarden i Tyskland til hybridferger.
På hvert av skipene er en av fem dieselmotorer, hver på 95 tonn, løftet ut. Inn på den ledige plassen er en batteripakke og styringssystem på snaut 30 tonn satt inn i stedet.
Ikke bare er skipene blitt lettere, hver av dem bruker 1,2 millioner liter mindre drivstoff i året takket være batteristrøm. Litium-polymer-batteripakkene fra Corvus Energy er på 2900 kWh.
Les også: Norsk verft bygger luksusyacht som kan navigere i drivis
Jevnt turtall
Siemens i Trondheim har levert hybridsystemet. Med den store batteripakken om bord, går en av hovedmotorene på konstant 85 prosent last, også når skipet ligger til kai. Ved 85 prosent last går dieselmotoren ideelt, med optimal forbrenning av drivstoffet og lavest mulig utslipp.
En dieselmotor har vist seg å være nok til å holde normal seilingsfart i godt vær. Batteripakken brukes til å ta toppene av kraftbehovet. Hver ferge kan eventuelt gå i 30 minutter i 14 knop, eventuelt en time med lavere fart, kun på batteri. Fergene på 6.600–8.800 dødvekttonn får redusert sine CO2-utslipp med 15 prosent, ifølge Scandlines.
Les også: Nye norske leverandører på Maersk-bestilling
Motorer nok
– Dette er verdens største batterianlegg i drift på sjøen. Erfaringene så langt viser at fergen i godt vær kan klare seg med en dieselmotor og batteripakke, sier Odd Moen, salgsdirektør for Marine i Siemens.
Med andre ord kunne de plukket ut enda en MaK-motor og likevel hatt nok redundant kraft.
Rådgiver Lars Erik Mangset i WWF er svært begeistret over at batteripakker er i ferd med å innta de store, kommersielle fergene.
– LNG er sett på som svært viktig for å redusere utslipp fra skipsfarten. Men det er ikke nok for å oppnå drastiske utslippsreduksjoner. Da kan batterier enten for helelektrisk drift på korte strekninger eller som supplement, spille en viktig rolle, sier Mangset til Teknisk Ukeblad.
Han tror batterier kan få mye å si for en mer miljøvennlig nærskipsfart.
– Med batteridrift og biodrivstoff eller LNG (flytende naturgass), kan nærskipsfart være et lokomotiv i miljøvennlig transport, sier Mangset.
Les også: Nå skal F-35 skyte Raufoss-ammunisjon
Anbudskrav
Odd Moen i Siemens er enig. Han mener myndighetene må få vind i seilene og sette strenge krav, slik de gjorde på fergestrekningen Lavik-Oppedal.
Gjennomsnittsalderen til de norske fergene er 27 år. Det vil si at noen er rundt 40. Med andre ord: På tide å bytte ut mange.
Moen påpeker på at Statens vegvesen og fylkeskommunene sitter med nøkkelen, det er de som setter fergetrafikken ut på anbud.
Han er derfor veldig godt fornøyd med budsjettforliket som kom i havn i forrige uke. Der står det:
”Stortinget ber regjeringen sørge for at alle kommende fergeanbud har krav til nullutslippsteknologi (og lavutslippsteknologi) når teknologien tilsier dette."
– Norled bygget ikke batterifergen Ampere fordi de synes det er moro. Kravene er avgjørende. Nå ser vi også at driftskostnadene er så lave at det lønner seg med helelektrisk drift, sier Moen.
Fra 1. januar skal Norled bruke batterifergen Ampere på strekningen Lavik-Oppedal på E39 over Sognefjorden. Fergen hurtiglades i 10 minutter i hver ende.
Les: Slik blir verdens første bil- og passasjerferge på batteri
47 strekninger-100 ferger
Moen trekker fram 47 andre fergestrekninger som er egnet for helelektrisk drift. Det vil bety ca. 100 batteriferger for å fylle rutene med to avganger i timen.
– Det betyr innsparing på 100 millioner liter drivstoff. 20 vindturbiner kan produsere nok strøm til å forsyne et slikt antall ferger, sier Moen.
Det er musikk i ørene til WWF.
– Rederiforbundet har en null-utslippsvisjon og regjeringen har en strategi for miljøvennlig skipsfart. Det er mye som kan gjøres allerede med tilgjengelig teknologi. Det er både Scandlines og Norled-fergen gode eksempler på, sier Mangset.
Les også: Nå blir det enklere å se hvor mye bygg forurenser
Dansker foran
Scandlines skal i perioden 2013–2015 investere 190 millioner kroner i miljøtiltak. Hybrid-ombyggingen av de fire fergene M/F Prinsesse Benedikte, M/F Deutschland, M/F Schleswig-Holstein og M/F Prins Richard utgjør den største investeringen.
Hver av de fire fergene er 142 meter lange og 24 meter brede. De er bygget ved to ulike verft i perioden 1997–1998 og ombygget i 2003/2004. Passasjerkapasiteten er på 900 for to av dem og 1140 på de to andre. I tillegg til kapasitet for opp til 364 biler og ca. 500 meter plass til semitrailere, er det 118 meter togspor om bord.
Scandlines transporterte i 2013 totalt 11 millioner passasjerer, 2,5 millioner personbiler og 0,7 millioner fraktenheter (b.la. tog) på sine tre ruter; Rødby-Puttgarden, Gedser-Rostock og Helsingør-Helsingborg.
Les også:
Hevder dette er kopiering av norsk skiteknologi