Ved å bygge dobbeltspor mellom Oslo og Ski skal det bli mulig å tilbakelegge distansen på 11 minutter.
Les også: Skal bruke åtte år på bygging av 10 km dobbeltspor
Milliardene ruller
I 2008 ble prislappen på Follobanen anslått til 11,9 milliarder. Planen var å bygge ett dobbeltsporet tunnelløp for 200 km/t.
Etter anbefaling fra Jernbaneverket valgte Samferdselsdepartementet en løsning med to atskilte tunnelløp, noe som økte kostnadsoverslaget til 13,7 milliarder.
I februar i år oppjusterte Jernbaneverket kostnadsoverslaget til 18 milliarder.
Dette skyldtes blant annet at nye anbefalinger om høyere fart (250 km/t) krevde større tunnel, i tillegg til at man trengte et mer omfattende signalanlegg og andre jernbanetekniske løsninger enn først antatt.
Jernbaneverket fornøyd
I Statsbudsjettet som ble lagt frem i dag foreslår regjeringen å bevilge 827 millioner kroner til prosjektet nytt dobbeltspor Oslo - Ski i 2013.
Kommunikasjonsleder for Follobanen, Katrine Kjelland, sier til Teknisk Ukeblad at Jernbaneverket er fornøyd med dette beløpet.


Follobanen omfatter bygging av et dobbeltspor på 22 kilometer mellom Oslo S og Ski stasjon, med innføring av Follobanen til Oslo S.
Den 19,5 kilometer lange tunnelen får to atskilte løp.
Forslag til reguleringsplan er utarbeidet og skal være sluttbehandlet ved årsskiftet 2012/2013.
Les også: Derfor går klokka på Oslo S «feil»
Kan bli dyrere
Kostnadsanslaget, justert for kronekursen, ligger nå på 23,5 milliarder kroner. Men Jernbaneverket utelukker ikke at kostnadene kan stige ytterligere.
Endelig kostnads- og styringsramme vil bli fastlagt i forbindelse med gjennomføringen av ekstern kvalitetssikring (KS2) av detaljplanen. Dette skal legges frem for Stortinget høsten 2013.
Byggestart planlegges i 2014, og prosjektet kan tidligst være ferdig ved utgangen av 2019.


Prosjektdirektør for Follobanen, Erik Smith, har tidligere vært ansatt i Norsk Hydro og ledet blant annet utbyggingen av aluminiumsverket Qatalum i Qatar til 30 milliarder kroner.
– Med byggestart om to år er det vel naturlig å spørre om Follobanen blir billigere enn Quatalum?
– Nei, det er ikke et naturlig spørsmål, sier Harald Nikolaisen, utbyggingsdirektør i Jernbaneverket.
– Men vi husker jo at Gardermobanen gikk på en kostnadssmell?
– Det stemmer. Når vi holder på med denne typen prosjekter kan vi aldri avskrive muligheten for at kostnadene kan bli endret, sier Nikolaisen til Teknisk Ukeblad.
Les også: Follobanen får ekstern prosjektstyring
Grundige analyser
Administrerende direktør i Rådgivende ingeniørers forening (RIF), Liv Kari Hansteen, sier til Teknisk Ukeblad at hun ikke har studert Follobanen i detalj, og derfor bare kan uttale seg på generelt grunnlag.
– Risikodelen i planleggingen av tunnelen blir omfattende og kostbar for Follobanen, fordi det er kommet nye krav til blant annet rømningsveiser. Kostadsanalysene til Jernbaneverket ser imidlertid ut å være grundige, sier Hansteen.
Les også:
NSB vil ha Oslotunnel før 2030
Derfor lammes togtrafikken av småfeil