Avtalen mellom de to partene ble undertegnet av veidirektør Terje Moe Gustavsen og jernbanedirektør Elisabeth Enger tirsdag.
Største samarbeidsavtale
Ifølge NRK er dette den største samarbeidsavtalen om samtidig utbygging av vei og jernbane noen gang i norsk historie.
– Med utbyggingen får vi bygget gang- og sykkelsti og vei og tog samtidig, sier Gustavsen.
Mindre bompenger
Transportkorridoren langs Mjøsa er smal og trang, og E6 og Dovrebanen ligger derfor nær hverandre.
Dette gjør det hensiktsmessig å bygge ut jernbane og E6 samtidig, ifølge Statens vegvesen.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Besparelsen skal ifølge Vegvesenet også komme trafikantene på E6 til gode - det blir mindre bompenger som skal kreves inn.
Reduserer kjøretiden
Nytt dobbeltspor til Hamar vil redusere reisetiden til Oslo fra 1 time og 25 minutter i dag til under en time.
Den nye firefelts motorveien vil også gi redusert kjøretid.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Schneider Electric og NVIDIA inngår samarbeid – utvikler nytt banebrytende referansedesign for KI- datasentre](https://images.gfx.no/1000x333/2834/2834498/Data%2520center.jpg)
Syv milliarder kroner
Den nye delen av Dovrebanen mellom Minnesund og Espa, samt nye E6 på samme strekning, er beregnet til å koste rundt syv milliarder kroner.
Arbeidet skal være ferdig i 2015.