IT

Mindre outsourcing enn ventet

UVENTET: Ergo-sjef Terje Mjøs hadde ikke ventet at bedriftene var så forsiktige med å sette bort drift av sine it-systemer og -tjenester i økonmisk vanskelige tider.
UVENTET: Ergo-sjef Terje Mjøs hadde ikke ventet at bedriftene var så forsiktige med å sette bort drift av sine it-systemer og -tjenester i økonmisk vanskelige tider. Bilde: Espen Zachariassen
Espen Zachariassen
27. aug. 2010 - 10:31

It-selskapet kapret ingen solide avtaler på å drive it-virksomheten for andre bedrifter det siste året.

Da nedgangstidene meldte seg i kjølvannet av finanskrisen, var de fleste tjenesteselskapene optimistiske.



Bedring

– Erfaringen viser at kundene reduserer kostnader ved å sette bort driften til selskaper som oss, men det har ikke skjedd i den grad som ventet, sier administrerende direktør Terje Mjøs hos Ergogroup til Teknisk Ukeblad.

Han la frem resultat for andre kvartal 2010 fredag morgen. Omsetningen har økt fra 1,314 til 1,346 milliarderkroner. Driftsresultatene blir bedre, med en økning fra 44 til 57 millioner kroner fra første kvartal i fjor til samme periode i år.



Driften sliter

Men området Drift & infrastrukturtjenester trekker ned driftsmarginen. Totalen er på 4,3 prosent, mens drift havnet på 2,8 prosent.

Ergo har mye virksomhet i Sverige, som ble hardere rammet av finanskrisen enn Norge. Der har flere mennesker hos Ergo måtte finne seg annet å gjøre.

– Det har det tatt seg brukbart opp de siste månedene, langt bedre enn i Norge. Derfor er vi i ferd med å ta inn folk, igjen, sier Mjøs.



Hjemmebane

Så det er på hjemmebane at Ergo sliter med driftstjenestene. Mjøs er usikker på årsaken.

– Det har vært få caser av betydning av en viss størrelse hittil i år, og det er ikke typisk i nedgangstider. Da pleier det å være vanligere med outsourcing, sier Ergo-sjefen.


Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Schneider Electric lanserer ny elbillader
Schneider Electric lanserer ny elbillader

Kastet ut

– Men på den annen side har vi i nesten bare erfaringene fra det forrige krakket ved årtusenskiftet på vise til. Da kom det mye outsourcing fordi virksomhetene ville kaste ut et kostnadsproblem. Nå kan situasjonen være mer i retning av at bedriftene vil rydde i eget hus før de setter bort oppgaver til eksterne, sier Mjøs.



Kniper igjen

Ergo mister inntekter også fodi kundene holder igjen på tilleggstjenester.

– Outsourcingskontraktene tjener vi i itgangspunktet lite på. Det er tilleggstjenesteh som noen ekstra kroner, og her holder kundene igjen, sier Mjøs.

Det dreier seg om mobiltjenester, utsatt innføring av Windows 7 eller utrulling av ny desktop.

– Vi ser imidlertid tegn til bedring her, sier Mjøs.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.