Utviklingen av framtida kjøretøy foregår ved universiteter og høyskoler. Også i Norge.
- Folk kommer ikke til å slutte å kjøre bil. Derfor må vi fortsette å forske videre på dette. Det er viktig å utvikle biler og drivstoff som er mest mulig energieffektivt, sier samferdselsminister Liv-Signe Navarsete.
Konkurranse
Sammen med kollega Erik Solheim avduket hun to biler du neppe vil se på norske veier det neste tiåret.
To lag fra Norge, ett fra NTNU og ett fra Høgskolen i Østfold, er med i Shell Eco-marathon, hvor studentlag fra hele Europa konkurrerer om hvilket kjøretøy som kan kjøre lengst på minst mulig drivstoff.
Solheim med markedstro
- Myndigheter setter mål og lager reguleringer, men det er næringslivet som driver teknologiutviklingen. Ingen vet hva fremtiden bringer av hydrogendrivstoff, elektrisitet eller det som ligger nærmest i tid, plug-in-biler. Det er markedet som bestemmer hva som vil vinne frem, sier miljøvernminister Erik Solheim.
By-konsept
Fra NTNU stiller et lag på 11 studenter fra fem forskjellige institutter, med kompetanse innen produktdesign, aerodynamikk, elkraft, produktutvikling og materialteknologi, som utvikler en bil som skal bruke en hydrogenbrenselcelle for framdrift.
Målet er å sette ny rekord i klassen "Urban concept" og kjøre 850 km på en energimengde tilsvarende én liter bensin.
Resirk-bil
De kommer til å konkurrere med blant andre fem studenter fra Høgskolen i Østfold som konstruerer en bil som består av mest mulig resirkulerte og biologiske materialer.
Bilen bygges i lettvektsmaterialer av gjenvunnet aluminium og komposittmaterialer.
Med en energieffektiv lettvektsmotor, riktig aerodynamikk og lav vekt vil de vise at funksjon og brukervennlighet ikke trenger å gå på bekostning av miljøet.