Med en antatt markedsandel på 80 prosent av elektronikkmarkedet har Elkjøp og Expert full kontroll. De styrer kundene mot unødvendig dyre varer, mener Statens institutt for forbruksforskning (SIFO).
Sterk maktkonsentrasjon
– Vi mistenker at det er en bevisst manipulering av markedet, sier SIFO-forsker Alexander Schøll til Dagens Næringsliv.
SIFO er snart ferdig med en omfattende rapport om elektro- og hvitevarebransjen, som viser en enda sterkere maktkonsentrasjon enn det vi kjenner fra dagligvarebransjen.
Vanskelig
Beregningene viser at Expert og Elkjøp kontrollerer 80 prosent av et marked som i fjor var på 26 milliarder kroner. Bransjen oppgir ikke salgstall, så anslagene er laget ut fra selskapenes omsetning.
SIFO finner også at kjøp av elektronikk og hvitevarer er vanskelig for norske kunder. Kjedene mistenkes for bevisst å forvirre kundene ved å tilby en rekke nesten identiske produkter som gjør det nesten umulig å sammenligne priser.
– Elkjøp og Expert kan ha laget «kunstige» forskjeller mellom produktene de tilbyr for å unngå å konkurrere med hverandre, heter det i rapporten.
Bonusordninger
Når kundene spør om hjelp, havner de i hendene på selgere som får ulike bonuser alt etter hvilke varer de selger. Å få et produkt utpekt som lokketilbud hos en av kjedene er ingen stor lykke for leverandørene. De vet at selgerne raskt styrer kunder bort fra det annonserte produktet og over på dyrere modeller som gir høyere fortjeneste for selgeren.
– Det er en ulykke for oss hver gang vi havner på forsiden av en kundeavis med et billig produkt, fordi da selger vi ikke noe, sier en importør av hvitevarer til SIFO-forskerne.
Sterk konkurranse
Verken Elkjøp eller Expert kjenner seg igjen i beskrivelsene i rapporten. De hevder det er en skarp konkurranse i elektronikk- og hvitevaremarkedet som kommer forbrukerne til gode.
– Konkurransen mellom oss er veldig klar, og konkurransen skjerpes fra år til år. Internetthandelen øker og skaper ytterligere konkurranse, sier kommunikasjonsdirektør Philip Straumsheim i Expert til Dagens Næringsliv. (©NTB)