INDUSTRI

Mitt skip er lastet med...skip

Dockwise Vanguard har en av verdens største skipslaster ombord.

Armada Intrepid om bord på Dockwise Vanguard.
Armada Intrepid om bord på Dockwise Vanguard. Bilde: Boskalis
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
5. juli 2015 - 20:56

Gigantskipet Dockwise Vanguard, som fraktet Goliat-plattformen fra Korea til Barentshavet, er snart fremme med en ny last.

Verdens største tunglastfartøy er lastet med produksjonsskipet Armada Intrepid. Lasten er en av de største av sitt slag i verden.

Les også: Dockwise Vanguard kan løfte 117.000 tonn. Nå vil eieren bygge enda større

Goliat tyngre

– Armada Intrepid FPSO veier omtrent 60.000 tonn, 42.000 tonn pluss ballast, som gjør det til en av de tyngste laster som noensinne er transportert, skriver Arno Schikker, kommunikasjonssjef i Boskalis, i en epost.

Han legger til at til nå er rederiets tyngste oppdrag var transporten av Goliat FPSO, som veide 64.000 tonn.

FPSOen blir imidlertid transportert uten ballast på dekket til Dockwise Vanguard - lasten er altså 42.000 tonn.

Armada Intrepid er 245 meter lang, og er den lengste lasten Dockwise Vanguard har transportert til nå. Tungløftfartøyet kan imidlertid laste hele 117.000 tonn (dødvekttonnasje). Med last på dekk, vil skipet i praksis laste mindre på grunn av lastens tyngdepunkt.

Les også: Cruiseskipet er 347 meter langt. Det kan navigere med 4 centimeters margin

Armada Intrepid ble lastet om bord på Dockwise Vanguard i mai. Skipene er nå utenfor Indonesia.
Armada Intrepid ble lastet om bord på Dockwise Vanguard i mai. Skipene er nå utenfor Indonesia.

Raskere enn tauing

FPSO-en ble lastet om bord på tungløftfartøyet i Rotterdam i mai.

Armada Intrepid het tidligere Schiehallion FPSO, og ble brukt av BP til oljeproduksjon vest for Shetland.

BP skal imidlertid plassere et nytt produksjonsskip på feltet, og solgte skipet til malaysiske Bumi Armada Offshore. Selskapet leier blant annet ut skip for flytende produksjon, lagring og lossing (FPSO-skip).

Skipet ligger nå utenfor Jakarta i Indonesia, viser marinetraffic.com.

Alternativet til å bruke et tungløftfartøy, ville vært å taue produksjonsskipet. Et av de neste oppdragene i ordreboken til Boskalis er transport av Aasta Hansteen fra verftet i Sør-Korea til Norge.

Les også: Samsung setter ny rekord for containerskip - igjen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.