Bare i løpet av årets tre første måneder er 30.000 nordmenn blitt nye brukere av mobilt bredbånd. Særlig bedriftssegmentet øker eksplosivt.
Les også:
– Vi har kunnet se av erfaringene fra resten av Europa at dette vil komme. Og det kommer, sa direktør Willy Jensen i PT under dagens framlegging av rapporten "Det norske ekommarkedet 2007".
Klar tendens
Økningen i år bringer kundetotalen for mobilt bredbånd opp i 120 000, noenlunde jevnt fordelt mellom privat- eller bedriftsabonnement.
Og foreløpig er bare første kvartal unnagjort.
Utviklingen er antydet også tidligere, som ved Telenors kvartalsframlegging fra slutten av april. Der kom det fram at kundeveksten på dette feltet var på 55 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.
Få tilbydere
Stor vekst til tross: det er relativt få om beinet når det gjelder mobilt bredbånd i Norge.
De dominerende tre er Telenor og NetCom med Turbo-3G (HSDPA) og Nordisk Mobiltelefons ICE, bygget rundt CDMA2000-teknologien. I tillegg varslet Tele2 nylig at de vil utfordre troikaen.
Les også: Også Tele2 inn i Turbo-3G-kampen
Tele2 vil bruke Netcoms mobilnett i Norge, inntil videre det nettet med svakest nasjonal dekningsgrad.
PTs oversikt over markedsandeler viser en dalende kurve for NetCom på mobilt bredbånd, noe som kan tyde på at kundene setter dekningsgraden høyt.
Ingen regulering
Foreløpig er det kun 3 aktører i markedet med egne nett, noe PT anser for å være heller tynt med tanke på konkurransesituasjonen.
Et pålegg om å slippe flere aktører til i frekvensbåndene er likevel usannsynlig. Det vil trolig ESA sette en stopper for uansett, ble det opplyst på presselunsjen i dag.
– Et annet moment, som kanskje noen vil være overrasket over, er at vi faktisk forsøker å regulere minst mulig – og bare der vi må, sa Willy Jensen.
Turbofart
Bransjen viser da også stor utbyggingsiver i kampen om andeler i det ekom-segmentet som viser klarest vekst.
For å snu utviklingen med lavere markedsandeler, har NetCom lovet å øke dagens dekningsgrad på 60 prosent til 80 prosent i løpet av året.
Tele2 setter nok pris på det, i påvente av noe nytt og eget. Sammen med Network Norway sikter Tele2 i første omgang mot å bygge ut 400–500 basestasjoner gjennom det felles selskapet AMI.
Kappløp
Også konkurrentene ønsker å møte det forventede kundetrykket.
Nordisk Mobiltelefon var først med sitt ICE-nett og kan skryte av 90 prosent nasjonal dekning allerede, godt hjulpet av de gode utbredelsesegenskapene i 450 MHz-båndet.
NetCom bruker såkalt Turbo-3G, et mer populært navn på fagbetegnelsen HSDPA.
Det samme gjør Telenor, som på sin side har lovet at alle norske tettsteder med mer enn 200 innbyggere skal få HSDPA i løpet av året. Da dekker de 86 prosent av befolkningen.