Monorail er kanskje mest kjent fra Disneyland og Las Vegas, men mye har skjedd siden slike systemer ble installert.
Les også: Her svever trikken over byen
Bygger i Brasil
I dag konkurrerer monorail effektivt med t-baner i kapasitet og de er potensielt svært mye billigere.
– I svært mange byer som allerede har en t-bane er ikke monorail et alternativ. Da velger man heller å utvide det eksisterende nettet, og det er tilfellet i svært mange modne markeder. Men i byer hvor de ikke har slike systemer er monorailen er svært godt alternativ, sier teknisk sjef for transport i Bombardier, Josef Doppelbauer.
– Vi er i ferd med å bygge ut et monorailsystem i São Paulo i Brasil med en kapasitet på nesten 50 000 passasjerer i timen i hver retning. Vi ser også interesse fra både Sør-Amerika og India. Slike persontransportsystemer byr på store fordeler i byer med rask befolkningsvekst som ikke har noe fra før.
Les også:
Denne trikken kan kjøre uten en tråd
Raskere
Han sier at monorailsystemer kan installeres på mye kortere tid enn t-baner, og de bruker vesentlig mindre areal.
De fleste t-baner har store deler av systemet over bakken, og det legger beslag på mye areal.
En monorail står på pilarer som er enkle å plassere, f.eks. mellom to kjørebaner i en hovedvei.
Billigere
– Selve togsettene og mye av infrastrukturen koster det samme enten det er en monorail eller en t-bane. Den store forskjellen kommer når man må grave tunneler eller erverve land til en t-bane. I slike sammenligninger på totalkostnader kan en monorail komme ned i halvparten av kostnaden, sier han.
Togsettene er fra to til åtte vogner og har samme innvendige mål som en t-bane. Hastigheten på opptil 80 km/t er også sammenlignbar.
Svingradiusen er helt ned i 46 meter, slik at banene skal kunne tilpasses veitraseene i byer hvor de blir montert.
Les også:
Slik kan trikken kjøre på T-banelinjene