Hovedårsaken var ifølge Statnett feilvurdering av kvaliteten på fjellet der mastene ble bygd.
Uhellet skjedde når såkalt bendsling foregikk i nabomasten. Å bendsle er å flytte lina fra utkjøringsblokk og over til et permanent feste på isolatorene.
– Masten sto med ensidig strekk. Dette skal masten og fundamentet tåle siden dette var en forankringsmast. Men i dette tilfellet tålte ikke fundamentene påkjenningen, opplyser Statnetts prosjektleder Bergit Svenning til Teknisk Ukeblad.
Les også: Riksantikvaren sier nei til mastetrasé i Hardanger
Alvorlig hendelse
Området der ulykken skjedde, i nærheten av Tengesdalen i Suldal kommune, skal ifølge Statnett være "nokså øde". Det var ingen personskade i forbindelse med havariet. Likevel ser selskapet alvorlig på det som har skjedd.
– Det er klart at dette er en alvorlig hendelse, og Statnett har flere parallelle prosesser for å se hva vi kan gjøre bedre og sikrere på framtidige prosjekter, sier Svenning.
– Var berggrunnen for dårlig undersøkt på forhånd?
– Statnett gjør ikke grundige undersøkelser av grunnforholdene på forhånd. Det er entreprenøren som i henhold til kontrakten har dette ansvaret, svarer Svenning.
Les også: Denne kraftlinjen berget Midt-Norge
Begrenset erfaring
Det er den kroatiske entreprenøren Dalekovod som bygger linjen, det samme selskapet som bygger Sima-Samnanger-linjen.
– Har Dalekovod god nok kompetanse, ville ulykken vært unngått hvis nordmenn hadde stått for byggingen?
– Dalekovod har lang erfaring med mastebygging og strekkarbeid, men hadde begrenset erfaring med fundamentering i fjell før de fikk prosjekter i Norge. Dette er det tredje prosjektet Dalekovod gjennomfører for Statnett.
Også norske entreprenører kan gjøre feil så vi kan ikke si at dette ikke hadde skjedd om vi hadde valgt en annen entreprenør, sier Svenning.
Les også: Statnett bruker nettleie til sponsing
Sjekker fjellet
Alle fundamentene var ferdige da uhellet skjedde. Norges Geotekniske Institutt (NGI) er leid inn for å sjekke om fjellkvaliteten er den samme som Dalekovod har rapportert.
NGI har undersøkt grunnforholdene på 26 mastepunkt. I tillegg har Dalekovod bardunert alle vinkler og ensidig strekk som en ekstra sikkerhet.
Les også: Statnett startet mastebygging i Hardanger uten tillatelse
Dalekovod betaler
– Hvor mye vil ekstraarbeidet koste til sammen?
– Entreprenøren har tatt ansvaret og vil dekke hoveddelen av kostnadene ved havariet. Vi kjenner derfor ikke hva totalkostnadene vil bli, sier Svenning.
Statnetts plan er å sette denne linjen i drift innen 1.oktober i høst, og planen står ved lag også etter uhellet.
– Alle mastene er satt opp. Vi holder på med det siste strekkarbeidet, sier prosjektlederen.
Les også: Forsinkelser i Hardanger
Ikke vanlig
– Er slike mastehavarier vanlige?
– Dette har ikke skjedd tidligere i Statnett som jeg vet.
– Vil havariet få konsekvenser for hvordan Statnett bygger linjer i framtiden?
– Ja, som nevnt har vi startet flere parallelle prosesser for å se hva som kan gjøres enda bedre og sikrere ved linjebygging. Vi ser blant annet nøye på forespørsels-, kontrakts- og spesifikasjonsdokumenter, og på vår byggherreoppfølgning og egenkontroll, sier Svenning.
Les også: NVE hemmeligholdt monster-debatt