Når drømmen er å etablere it-løsninger i nettskyen, er det jo ikke helt upassende å bære familienavnet Sky.
Med base i Colorado Springs i USA har norske Jarle Sky stablet på beina it-selskapet Xledger, som leverer det nettbaserte forretningssystemet med samme navn.
Han startet sin gründervirksomhet i Norge med Inenco i 1986 og som i 1991 fikk navnet Agresso. Det er i dag et stort og etablert forretningssystem, fusjonert med Unit 4.
Splittet tro på nettet
Utferdstrangen bragte Jarle Sky og familien til USA og teknologibyen Palo Alto på 90-tallet. Hensikten var å utvide Agresso vestover.
Her ble han inspirert av troen på hvilke muligheter internett hadde å by på.
– Men kollegene hjemme delte ikke den inspirasjonen. Derfor endte det med at jeg solgte meg ut i 1999, sier Jarle Sky.
Med 100 millioner kroner på konto hadde han en brukbar mulighet til å finne på noe nytt.
Ideen om et rent nettbasert forretningssystem, for lønn, regnskap etc., kom på samme tid som it-boblen sprakk.
– Vi holdt på i 7,5 år med underskudd før det lysnet i 2008, sier Sky.
Det hjalp på eget regnskap å flytte virksomheten til Colorado Spring, med et lavere kostnadsnivå og mindre gjennomtrekk av folk på vei til Google og Facebook.
Hovedvekten av staben holder likevel til i Oslo, med 25 ansatte.
Les også: Hver 37. time tjener Apple inn et operahus
Én park - 5000 kunder
Nå har Xledger 5000 kunder i 27 land. Løsningen er oversatt til en rekke språk. Her hjemme finner vi kjente navn som Storm Geo og Fjellinjen.
En stab på 50 hoder er fordelt på Norge, Sverige, USA og England.
Konseptet er en serverpark i Norge som leverer forretningssystemet i en webleser.
Oppgraderinger kommer hvert kvartal, der hensikten i første rekke er å gjøre arbeidsoppgavene enklere.
Målgruppen er større virksomheter med internasjonale forgreninger.
Les også: Basefarm kjørte backup midt i skatte-rushet
Kan gjøres så enkelt
– Fordelen er at systemet settes opp på kort tid uten maskinpark og kostbare konsulenter ute hos brukeren, sier Sky med et lite tilslørt stikk til konkurrentene og spesielt Agresso.
– Når jeg ser hvor mye enklere et slikt system kan kjøres, er det rart at de andre leverandørene ikke stopper opp og skriver om koden på sine egne løsninger, sier gründeren.
Han sikter til at konkurrenter med lengre fartstid sitter på grunnleggende kode fra 80-tallet myntet på maskinvare, installasjoner og integrasjonsprosesser ute hos hver kunde.
– Nå har vel leverandører med mer enn 14 års historie litt mer bagasje og etablerte kunder å ta hensyn til?
– Jeg mener at de bare må erkjenne at verden har gått videre og må skrive koden på nytt, svarer sky-gründer Jarle Sky.
Les også: Robot skrev nyhetssak på tre minutter
– Oh, man!
Han bryter ut i spontan latter på spørsmål fra Teknisk Ukeblad om hvilken kobling det er mellom navnet og forretningsideen.
– Faktisk har jeg ikke fundert over relasjonen mellom nettskyen og familienavnet. Det stammer forøvrig fra familiegården Sky utenfor Larvik, forklarer Mr. Sky.
Det er den amerikanske varianten av navnet.
– I USA får jeg positive reaksjoner på "Mister Skai". At jeg på deres språk heter Himmel blir gjerne møtt med "Really?" og "Oh, man!", smiler ERP-gründeren.
Les også: Ny tjeneste gir mer oppdaterte sjøkart
– Ny kode er unødvendig
Hvordan har det gått med Agresso, som Jarle Sky forlot i troen på at nettet var eneste farbare vei?
Årsresultatet for den norske delen av Unit 4-konsernet ble lagt frem denne uken og viser en vekst på 11 prosent til en omsetning på 362 millioner kroner. Det ga et resultat på 60 millioner kroner - en forbedring på nær 15 prosent fra året før.
Administrerende direktør Helge Strypet i Unit 4 Agresso AS har følgende kommentar til kritikken fra den forrige medeieren:
– Å skrive hele koden på nytt er ikke nødvendig. Agresso kjøres utmerket som skyløsning. Våre kunder kan velge om de ønsker å kjøre løsningen lokalt eller som skytjeneste.
- Mindre virksomheter kan velge å kjøre på standardiserte oppsett, mens større virksomheter har behov for større fleksibilitet og ikke minst er avhengig av it-systemer som fleksibelt lar seg understøtte de stadig hyppigere endringer som virksomheter må forholde seg til, sier Strypet.
Les også:
– Bruker mobiljammer for å få fred på toget
Derfor har Telenor mindre behov for tung utviklerkompetanse
Norske bedrifter ble utsatt for 50 «alvorlige» dataangrep i 2013