Foreløpige undersøkelser tyder på at en oljebrann var årsaken til at et turbinhjul fra mellomtrykksturbinen (IP) sviktet og at motoren gikk i lufta på et Airbus A380 fra Qantas i forrige uke.
Det skriver det europeiske luftfartssikkerhetsbyrået EASA i et hastekrav til operatørene de tre selskapene som flyr Airbus A380 med Rolls-Royce Trent 900-motorer, altså Qantas, Singapore Airlines og Lufthansa.
Her kan du lese hele det såkalte Emergency airworthiness directive som ble offentliggjort onsdag.
Les også: Rolls-Royce: To forskjellige motorhavarier
«Uncontained»
EASA skriver at brannen oppsto i den delen av motoren der høytrykksturbinen lengst fram møter mellomtrykksturbinen ("HP/IP structure cavity").
– Denne tilstanden, dersom den ikke oppdages, kan resultere i motorhavari med potensiell skade på fly og folk og utstyr på bakken, skriver EASA.
Uttrykket «uncontained engine failure» benyttes. Dette er engelsk flyspråk som kan oversettes som at motoren mer eller mindre går i lufta, og at deler på eksplosivt vis slynges ut av motorhuset i rotasjonsretningen, altså utover på siden, og ikke bare i lengderetningen.
Slik som skjedde med nummer to-motoren (innerst på venstre ving) på Qantas-flyet.
Les også: Superjumboen satt på bakken
Ny rapport fredag
Kravet nå dreier seg blant annet om å inspisere turbinbladene på trinn én i lavtrykksturbinen og se etter eventuelle oljelekkasjer i området med den midterste turbindel og tilhørende kompressorseksjon.
For motorer som allerede er montert på fly, skal motorene undersøkes innen ti flyginger.
Den australske havarikommisjonen er på plass hos motorprodusenten Rolls-Royce i Derby.
Sistnevnte har varslet at de vil offentliggjøre flere funn fra den foreløpige granskingen fredag.
Les også: Singapore utsetter A380-flyginger