Dagens krav til midtdeler er at veien er minst 12,5 meter bred og at årsdøgntrafikken er minst 8000 kjøretøy.
Nå vil samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa senke dette til ti meter og en årsdøgntrafikk på 6000 kjøretøy.
Les også: Vil ha omkamp om midtdelere av vaier
Tryggere
– Mer bruk av midtrekkverk på veier vil føre til enda tryggere trafikk. Jeg har derfor bedt Vegdirektoratet om å sende et forslag om endringer i retningslinjene for bruk av midtdeler på høring, sier Kleppa.
Men det er en viktig begrensning i forslaget. Kun når særskilte ulykkesforhold tilsier det, skal midtdeler kunne brukes på veier som ikke er mer enn ti meter brede.
Les også: Norske veier for smale
Endringene legger dessuten opp til at det kan brukes smale rekkverkstyper, for eksempel vaier, der dette er en hensiktsmessig løsning.
Motorsyklister har normalt vært meget skeptiske til denne typen midtdeler, populært kalt "eggdelere".
Samferdselsdepartementet viser til at erfaringer fra både Norge og Sverige viser at vaierrekkverk kan føre til færre ulykker for alle typer kjøretøy, også for motorsyklister.
Les også: Midtrekkverk kan gi 80 prosent færre dødsulykker
Farligere
Det er Morten Hansen, generalsekretær i Norsk Motorcykkel Union sterkt uenig i.
– At det blir færre ulykker er en helt tøvete formulering, det blir jo ikke færre ulykker. En svensk doktoravhandling viser at det blir større skader, og det gjelder både bil og motorsykler, sier Hansen.
Det er, ifølge Morten Hansen, gjort lite forskning på effekten av vaierrekkverk.
Les også: – Færre MC-døde med vaierrekkverk
Større skader
– Det er gjort noen simuleringer, blant annet i et samarbeid mellom tyske og australske forskere. Den viser at både motorsykler og biler blir hengt opp i vaierne og ført med til nærmeste stolpe. Der kommer stoppeffekten. Skadene blir større på biler fordi vaierene flerrer opp karosseriet.
Hansen er heller ikke begeistret for at myndighetene nå vil bruke vaierrekkverk på veier som ikke er bredere enn ti meter.
– Jeg har brev fra Vegdirektoratet som sier at de ikke kan benyttes på smale veier.
Les også: