Når offentlig sektor vil snakke med deg, vil de kutte ut papir og kommunisere digitalt. Men først må du få en sikker digital postkasse.
Regjeringen sendte fredag ut et høringsbrev der de foreslår endringer i forvaltningsloven som snur på prinsippet om at du må si ja til at myndighetene skal kommunisere med deg på epost eller andre digitale kanaler.
– I dag skjer mye av den skriftlige kommunikasjonen mellom innbyggerne og forvaltningen på papir. I framtiden ønsker regjeringen at mest mulig av denne kommunikasjonen skal skje elektronisk, sier fornyingsminister Rigmor Aasrud.
Les også: Vil ha privat digitalpost
Når nesten alle
I høringsbrevet viser Fornyings- og administrasjonsdepartementet til at 95 prosent av innbyggerne mellom 16 og 74 år hadde internett hjemme i 2011. Statistisk sentralbyrå har også tall som viser at 82 prosent av oss er på nett hver dag eller nesten hver dag.
I høringsforslaget legges det opp til at du i framtiden må reservere deg mot elektronisk kommunikasjon dersom du ønsker å få brev fra offentlige etater på knitrende papir.
I en utredning skisserer advokat Rolf Riisnæs opp hvilke bestemmelser i forvaltningsloven som må endres for å nå målet om digital kommunikasjon med innbyggerne.
Les også: Posten kutter it-leverandører
Digital postkasse
Av høringsbrevet går det fram at en sikker digital postkasse er et absolutt krav for at personvernhensyn skal kunne tas vare på.
«Den digitale postkassen vil i motsetning til vanlig epost tilfredsstille kravene til sikkerhet i framtiden», heter det.
I denne digitale postkassen vil du kunne få tilgang på alle vedtak og meldinger fra offentlige instanser. Postkassen vil samle opp alle vedtak og meldinger fra det offentlige. Du vil kunne varsles på vanlig epost om nye brev i postkassen.
Kommunene skal også kunne bruke den samme digitale postkassen, men det krever en samordning av systemene i Kommune-Norge.
Les også:
Nye it-løsninger for 2,4 milliarder