Med et globalt mål om å kutte klimagassutslippene blir det stadig mer fokus på klimagassutslipp fra bygg.
For å gjøre det enklere for de som setter opp bygg å velge den mest miljøvennlige byggemetoden har Statsbygg laget et nytt verktøy til byggebransjen.
– Det som gjerne tok flere dager før gjøres unna på noen timer fra nå av, sier Harald V. Nikolaisen, administrerende direktør i Statsbygg.
Raskt og enkelt
Fredag lanseres en ny versjon av det web-baserte programmet klimagassregnskap.no, som utfører klimagassberegninger for byggeprosjekter.
En digital modell i 3D som på fagspråket kalles en BIM-modell er inkludert i verktøyet, og gjør det mulig å legge inn store mengder data langt raskere enn tidligere.
Med noen tastetrykk beregnes mengder og typer av byggematerialer og hvilke utslipp de gir.
– Dermed blir det langt enklere å sjekke om bygget vil gi for høye utslipp av klimagasser eller ikke. Inntil i dag har denne jobben vært tidkrevende, det er den ikke lenger nå, sier avdelingsdirektør for forskning og miljø i Statsbygg, Morten Dybesland.
Les også: Slik kan du få 8 kvm mer boareal på 200 kvadrat

Ser raskt effekt
Det er mange faktorer som bidrar til et byggs karbonfotavtrykk. Både materialer, transport til og fra bygget og energibruken gjennom hele byggets levetid.


Utregningsverktøyet er basert på en sammenlikning av det planlagte bygget mot et tilsvarende modellbygg med samme arkitektur og areal.
– Du kan for eksempel enkelt se effekten av å velge ulike løsninger på materialvalg, fundamenteringerog byggets form, forteller Dybesland.
I tillegg til sammenlikning av materialer og energibruk er verktøyet viktig for å dokumentere klimaeffekten ved å rehabilitere i stedet for å bygge nytt.
Les også: Se den ekstreme oppussingen av universitetet

Miljø i plan- og designkonkurranse
Statsbygg har før lanseringen testet verktøyet på en rekke prosjekter og benytter seg blant annet av det til nytt Nasjonalmuseum på vestbanetomten og nybygget til Brønnøysundregistrene.


I tillegg er verktøyet testet til Bellonabygget i Oslo, Papirbredden i Drammen og Tallhallen på Blindern i Oslo.
Dybesland sier at verktøyet i tillegg gjør det enklere å gå etter miljø helt fra starten av.
– Du kan enkelt legge inn objekter av BIM-modeller og dermed regne ut karbonfotavtrykket til løsningsforslag i en plan- og designkonkurranse. En slik evaluering av klimakonsekvensene ved ulike løsningsforslag ville ikke vært mulig i en slik konkurranse uten dette verktøyet. Eneste krav er at løsningsforslagene leveres inn som en BIM på åpen internasjonal standard IFC, sier han.
Les også: Å varme opp vann med strøm: – Som å dusje i champagne

Tar hensyn til lokasjon
Eivind Selvig i Civitas har jobbet med klima- og energiutfordringer i mer enn 20 år. Han er svært positiv til den nye utgaven av klimagasskalkulatoren.
– Det blir nå mye enklere og raskere å foreta klimagassberegninger for nye bygg, sier han.
I den nye versjonen av kalkulatoren er det også mulig å legge inn miljødeklarasjoner for konkrete produkter der det tidligere kun eksisterte gjennomsnittsverdier.
– Dette gir en langt mer reell sammenlikning av ulike produkter, sier Selvig.
En annen forbedring i modellen han er svært positiv til er hensynet til transportbehov knyttet opp mot lokaliseringen av bygget.
– Det er lagt inn reisevanedatasett for 25 byer med mellom tre og fire soner i hver by. Det gjør det enklere for brukerne å få raskt innblikk i hva lokaliseringen kan bety for byggets klimafotavtrykk, sier han.
Les også:
Nasjonalmuseet blir et av norgeshistoriens største plass-støpte bygg
Velger solceller fremfor solfangere i nytt prestisjeprosjekt