Det er ikke greit å være pendler på tog. Det vil nok mange på Østlandet skriver under på. Om toget er i rute, venter neste problem: Dataforbindelsen.
Spesielt i Vestfold sliter togpassasjerene med dette. Det kan i perioder være plent umulig å få åpnet en nettside på smarttelefonen eller på en PC med telefonkort når man er passasjer på Vestfoldbanen.
De samfunnsøkonomiske konsekvensene er betydelige, når tusenvis av pendlere daglig får mindre effektiv arbeidstid enn de ville hatt med en kontinuerlig internettforbindelse.
Nå er imidlertid løsningen nær, i et samarbeid mellom Jernbaneverket, NSB og mobiloperatørene.
Les også: NSB bytter ut trange seter på nye tog
2G-repeatere
De gamle Intercity-togene som går mellom Oslo og Lillehammer, Skien og Halden har såkalte repeatere om bord. De henter signaler med eksterne antenner og sender det ut inne i toget.
Men de er gamle og bare laget for 2G.
Og 2G med EDGE er det ikke mye fart i når mange logger seg på den samme forbindelsen.
Det er ikke alltid repeaterne virker som de skal heller. Togene står ofte uten strøm om natten og det gir mye feil når systemet starter opp igjen.
– Tog er jo i bevegelse og vi vet ikke alltid hvor de er når vi skal fikse feil på settene, sier dekningsdirektør i Telenor, Bjørn Amundsen.
Dekningshull
For tre år siden tok Samferdelsdepartementet et initiativ overfor Jernbaneverket for å bedre 3G-dekningen langs traseene, og det ble bevilget penger.
– Vi har hatt et pilotprosjekt hvor vi har bygget ut infrastruktur inne i tunnellene mellom Hamar og Larvik. Det innebærer at vi har lagt strålekabler langs tunnelveggen og så kobler teleoperatøren seg til denne. Men vi er bare en av tre parter som må samarbeide for at vi skal kunne gi kunder en god opplevelse. Vi må ha med NSB og teleoperatørene på laget.
– Det bør være et krav i 2013 at folk kan bruke PC-en og snakke samtidig ombord på tog, sier teknologidirektør i Jernbaneverket Sverre Kjenne.
Han peker på at det ikke er nok med dekning i tunnelene. Det må bygges en del basestasjoner langs traseene og de må står tett nok til at det blir kontinuerlig dekning.
Det er fremdeles masse dekningshull i øst og nordover i intercitytrianglet.
Les også: – Bilen blir ubrukelig til og fra jobb
Nye basestasjoner
– Jeg har hatt mange møter med Jernbaneverket og NSB om dette. Vi er blitt enige om å bygge ut 3G på strekningen mellom Tønsberg og Oslo i år. Da må Jernbaneverket stille plass til rådighet for nye basestasjoner langs sporet som kan formidle 3G på 900 og 2100 MHz, men det er ikke nok. For at passasjerene skal få en god opplevelse må også NSB bytte til 3G-repeatere inne i vognene. De har ikke vært like tydelige på at de vil gjøre det, sier Amundsen.
Amundsen sier at Telenor er i gang og har satt av fem millioner kroner til 3G langs traseen. Selv før NSB bytter sitt materiell, vil passasjerene merke betydelig bedring, men for at opplevelsen skal bli optimal må det være antenner inne i toget.
Selve vognen gir et signaltap gjennom veggene på rundt 20 dB.
– Den neste strekningen vil bli Østfoldbanene fra Fredrikstad til Oslo. Hva vi gjør med 4G blir så en diskusjon med partene. Det kunne vært en god ide å inkludere 4G på 800 MHz, sier Amundsen.
Venter på departementet
Netcom står også klare for å bidra til bedre forhold:
– Vi har ganske god 3G-dekning langs jernbanelinjene i dette trianglet. Mange av hovedveiene går like i nærheten. Nå jobber vi med å se på hvor mye ekstra frilandsdekning vi trenger av såkalt donorsignal som kan mate repeatere inne i togsettene. Vi har ganske god 4G-dekning også langs store deler av sporet på 1800 MHz. Vi har dessuten bygget ut 800 MHz for å fylle ut i de tynt befolkede områdene, men som kjent kan vi ikke skru på signalet før Samferdselsdepartementet gir klarsignal, sier dekningsdirektør i Netcom, Tommy Johansen.
Les også: Derfor lammes togtrafikken av småfeil
NSB kjører pilot
Til Teknisk Ukeblad opplyser NSBs kommunikasjonsrådgiver Bjørn Brennskag at de nå er igang med en pilot med 3G-repeater på ett Flirt-tog som frekventerer strekningen Tønsberg - Oslo.
– Når teknologi skal skiftes på tog, er det strenge sikkerhetskrav. Vi må for eksempel være sikre på at signaler ikke påvirker togdriften for øvrig. Derfor er vi avhengige av en godkjenning før vi kan skifte repeatere over hele linja, men nå er vi altså igang med å teste ut 3G-repeater på ett tog, sier han.
– Hvilket tidsperspektiv snakker vi om før det kan rulles bredt ut?
– Det avhenger av kompleksiteten og er vanskelig å anslå. Mobilteknologien utvikler dessuten så raskt at man må ta stilling til hvilken teknologi man skal velge.
– Betyr det at det kan bli aktuelt å vente på 4G?
– Det er vanskelig å si i dag, men nå er vi i hvert fall igang med å teste 3G, sier Brennskag.
Les også: