Et krav om sjekk for flere mangler i bilen gjør at det vil bli vanskeligere å få et «feilfri»-stempel på bilen enn det det var tidligere, når nye regler for periodisk kjøretøykontroll (EU-kontroll) trer i kraft.
De nye reglene blir gjeldende fra 8. juni, og medfører en rekke endringer for norske bileiere.
Regelendringene, som i all hovedsak dreier seg om bremser, forstilling, rust og utslipp, finner du uthevet i gult her.
Strengere godkjenning
Selv om de fleste endringene som trer i kraft omhandler tunge kjøretøy med trykkluftmekaniske bremser og busser, vil også personbileiere merke endringene.
Den nye kontrollinstruksen for gjennomføring av kontrollene har nemlig samme inndeling av kontrollpunkter som EU-direktivet kontrollene bygger på.
– Det gjør de enkelte kontrollpunktene mer spesifikke og kan gjøre det enklere å sammenligne kontrollene mellom medlemslandene, forklarer Leif Magne Halvorsen i seksjonen for tilsyn og kontroll i Statens Vegvesen.
Mer spesifikke kontrollpunkter kan gjøre det vanskeligere å få bilen gjennom kontrollen enn det det tidligere var.
Les også: Disse bil-reglene skal regjeringen endre
Nye stikkprøver
I tillegg til mer spesifikke krav, skal det nå gjennomføres stikkprøver på en helt annen måte enn tidligere.
Om bilen din velges ut til en stikkprøve etter 8. juni vil du få beskjed om det på kontrollseddelen etter EU-kontrollen. Bilen må så stå igjen hos kontrollorganet til stikkprøven er gjennomført.
– Ved en stikkprøve sjekker Statens vegvesen både om det er feil på bilen som ikke er anmerket, og om det er anmerket for mange feil, sier Halvorsen.
Om bilen din blir valgt ut vil kontrollør ankomme innen 30 minutter for å gjennomgå bilen. Selve stikkprøven tar om lag 30 minutter.
Les også: Verken Jennie eller Erlend har førerkort - dette ble løsningen
Dyrere kontroll
Mens dagens EU-kontroll går gjennom 85 ulike punkter, vil den nye kontrollen ta for seg hele 150 punkter.
Jan Ivar Eggebretsen i NAF forteller at økt antall sjekkpunkter vil føre til en dyrere EU-kontroll enn det vi har i dag.
– Den nye EU-kontrollen vil bli dyrere. Den ene grunnen til det er at nye prosedyrer og mer omfattende kontroll gjør at den tar lengre tid. Det andre er at det kommer krav til kalibrering av testutstyr som kontrollorganene skal bruke, sier han.
Og legger til at alle kontrollorganer vil oppleve å bruke 20 prosent mer tid per kjøretøy de kontrollerer med de nye reglene.
Hvor mye dette vil utgjøre i kroner er fremdeles ikke bestemt.
Sjekk kartet: Sjekk kartet: Her kommer det ny asfalt i år
Bedre trafikksikkerhet
Til tross for økte priser, kan bilister også nyte godt av de nye reglene, ifølge Engebretsen.
– Når EU-kontrollen blir mer omfattende og grundig vil flere biler slite med å passere den. Det er bra for trafikksikkerheten langs veiene, sier han.
Dette skjer blant annet ved at feil som tidligere ble gradert til "1" nå vil bli endret til "2".
– Det betyr at flere feil må utbedres enn tidligere, noe som vil gi en sikrere bilpark enn vi har i dag, sier Engebretsen.
Nedetid i juni
I forbindelse med innføringen av nytt register vil det mellom 3. og 8. juni være vanskelig å få utført kontroll.
– Innføring av nytt register gjør det nødvendig med litt nedetid, men vi håper det i liten grad vil påvirke bileiere der ute, sier Halvorsen.
Det vil finnes en nødløsning for de som er helt avhengige av å få gjennomført kontroll i denne perioden for å forhindre at kjøretøy må avskiltes.