KARRIERE

Nå blir racerbilbygging et eget fag ved NTNU

Starter opp til høsten.

Nå får studentene i Revolve NTNU muligheten til å opptjene studiepoeng, samtidig som de bygger racerbil. Fra høsten innføres det som eget fag ved universitetet, verdt 15 studiepoeng.
Nå får studentene i Revolve NTNU muligheten til å opptjene studiepoeng, samtidig som de bygger racerbil. Fra høsten innføres det som eget fag ved universitetet, verdt 15 studiepoeng. Bilde: Revolve NTNU
Ina AndersenIna AndersenJournalist
5. mai 2015 - 12:17

Samtidig som NTNU-studentene i Revolve viste fram sin nyeste racerbil «Vilje», slapp også universitetet nyheten om at de fra neste år lanserer racerbilbygging som et eget fag.

Dermed kan studentene, som bruker mangfoldige timer på prosjektet, nå også bli belønnet med studiepoeng.

– Veldig stas

Revolve ble startet i 2010 av NTNU-studenter som ville ha mer praktisk erfaring. Årets racerbil er den fjerde i rekken fra NTNU-teamet.

Til sammen har 50 studenter vært involvert i årets prosjekt, som har pågått i omkring åtte måneder.

Magnus Buseth i Revolve synes det er gledelig at NTNU nå har valgt å opprette et eget racerbilfag.

– Vi har jobbet lenge for å få dette til. Vi synes det er veldig kjekt at NTNU ser det store læringsutbyttet studentene får fra prosjektet, sier han til Teknisk Ukeblad.

Han påpeker at dette både belønner studentene med studiepoeng, samtidig som det frigir tid for dem som deltar i prosjektet, siden de får redusert arbeidsmengde fra andre fag.

– Vi har alltid ment at dette er noe som er verdifullt for utdanningen vår. Og vi synes det er veldig stas at også NTNU nå viser at de verdsetter det, understreker Buseth.

Les også: Disse ingeniørene er mest ettertraktet nå

Til sammen har 50 studenter vært involvert i årets prosjekt, som har pågått i omkring åtte måneder.
Til sammen har 50 studenter vært involvert i årets prosjekt, som har pågått i omkring åtte måneder.

Skal omsette teori til praksis

Studiet har fått navnet Innovasjon, design og produksjon, og ligger under Institutt for produksjons- og kvalitetsteknikk ved NTNU.

Ifølge faglærer Per Schjølberg er faget noe de har jobbet i lang tid for å få i stand.

– Dette er en satsning for NTNU. Faget er bygget på en tilsvarende undervisningsmodell som tilbys i andre land i Europa. Det er viktig for oss å kunne tilby studentene det samme, et fag som er aktuelt for studenter som deltar i prosjekter som Revolve, sier han til Teknisk Ukeblad.

Faget vil består av to deler, fordelt på to semester, som til sammen gir 15 studiepoeng. Det er forbeholdt studenter som har et verv i Revolve NTNU det semesteret emnet tas.

– Undervisningen vil ta utgangspunkt i teori og faglig bakgrunn, som studenten så skal omsette inn i praksis i prosjektet, forklarer Schjølberg.

Les også: Denne ingeniørlinja mer enn doblet antall studenter på ett år

Slik ser årets bil, «Vilje», ut. Den kan blant annet skryte av å kunne gå fra null til 100 kilometer i timen på 2,8 sekunder.
Slik ser årets bil, «Vilje», ut. Den kan blant annet skryte av å kunne gå fra null til 100 kilometer i timen på 2,8 sekunder.

Entreprenørskap og innovasjon

I NTNU's beskrivelse av faget står det at Innovasjon, design og produksjon er et emne som stiller store krav til studentenes evne til å omsette teori og metode for å utvikle unike løsninger innenfor organisasjonen Revolve NTNU.

Faget skal bidra til utvikling av kompetanse, og forbedre refleksjon og læringsutbyttet av vervet i organisasjonen.

Emnet vil ta opp tema som prosjektplanlegging, problemidentifikasjon, konseptutvikling og identifikasjon av suksesskriterier.

– Gjennom utstrakt praksis i Revolve NTNU, forelesninger og øvinger, tar Innovasjon, design og produksjon sikte på å gi studentene en plattform for å drive vellykket entreprenørskap og innovasjon, beskriver universitetet.

Les også: Verdens beste skolesystem bruker norsk utdanningsteknologi

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.