Oppgraderinger av fremdriftssystemene skal hjelpe Odfjell med å redusere drivstofforbruket med 20 prosent på 19 kjemikalietankere.
Det er Kværnerserien og Polenserien, med dødvekt på henholdsvis 37 000 og 40 000 tonn, som skal oppgraderes.
Det første skipet, Bow Clipper i Kværnerserien, var beregnet å redusere drivstofforbruket med 15 prosent. I realiteten viser det seg at besparelsen er 20 prosent.
Dette skal gjøre skipene til noen av de mest energieffektive i verden, og med lavere drivstofforbruk går også utslippene ned. Det fører til at kjemikalietankerne går fra D+ til A+ på Rightships energirating.
Ny kran vekker oppsikt: – Det sa «pling» da jeg så den. Den krana må vi bare ha
80-tallsdesign med moderne miljøprofil
Det er interessant nok med tanke på at Kværnerserien er en norsk design fra slutten av 80-tallet, og nå ser ut til å bli like miljøvennlige som skip som leveres i dag.
Odfjell har tatt i bruk nye energieffektive propellblader, bulb-ror, turboladere, og akselgeneratorer. I første omgang er det Bow Clipper som har fått oppgraderingen, som ble gjort under planlagt tørrdokking i august.
Det hele startet som et prosjekt hvor Odfjell ønsket å finne ut hvordan de kunne forbedre fremdriftssystemene i skipene. Det første skipet i Kværnerserien ble levert i 1994, og den første i Polenserien i 2003.
– I 2012 begynte vi å se på hva vi kunne forbedre i fremdriftssystemet. Vi kom frem til et totalkonsept med propell, reduksjon av turtall på hovedmotor, sette inn nytt gir for akselgenerator, og har klart å oppnå et godt resultat, sier Knut Erik Fredriksen, VP Technology Management i Odfjell til Teknisk Ukeblad.
Installeres på marinefartøy: Skrogvinge øker rekkevidden med 850 nautiske mil
Så etter mer effektiv propell
Odfjell har en egen teknologiseksjon med fagfolk fra de forskjellige fagområdene. Prosjektet begynte med at de vurderte forskjellige typer propeller, og hvilken propelldesign som er den mest effektive. Dette er også hovedkomponenten som står for den største effektiviseringen.
Etter hvert begynte de også å lete etter andre områder hvor de kunne hente inn enda mer effektivisering. Mot slutten av fjoråret hadde de testet ut en del løsninger om bord på skip.
Deretter gjorde de modelltester for å verifisere funnene sine hos Marintek i Trondheim.
– Vi har fått mange oppturer underveis, og hver gang vi har verifisert så har resultatene vært bedre enn det vi har beregnet og håpet på, sier Fredriksen.
Konseptet er utviklet av Odfjell i nært samarbeid med Marintek, MAN Diesel & Turbo, Grenaa Motorfabrik og ABB Turbocharging.
Les også: Brødrene Aa bygger sightseeingbåt med batteri
Lønnsomt selv med lavere drivstoffpris
Selv om Kværnerserien ser ut til å prestere bedre enn modellen viser, vil ikke Fredriksen gjette på om det samme også vil skje for Polenserien. Han forteller at de vil være fornøyd med 20 prosent forbedring. En slik forbedring er en milepæl få har klart å oppnå tidligere, tror Fredriksen.
At skipene blir blant i beste i Rightships miljørating er positivt, men drivkraften bak prosjektet har åpenbart vært økonomi. Investeringen betaler seg tilbake ganske raskt, selv med fallende drivstoffpriser.
– Vi har fått mange spørsmål både internt og eksternt om dette fortsatt er lønnsomt, og det er det med god margin, sier Fredriksen.
Ti skip i Kværnerserien og åtte i Polenklassen skal oppgraderes innen utgangen av 2017.
Odfjell håper på å kunne overføre resultatene til andre skip i flåten sin, og har andre prosjekter på gang. En ny propelldyse fra Becker kalt Mewis Duct er under testing, og gir en reduksjon på mellom åtte og 12 prosent på de to seriene.
Dette er et prosjekt de er i ferd med å avslutte nå, og effektiviseringen kommer på toppen av effektiviseringen som allerede er gjort.
Klar med rekordmotor og nytt skipsdesign: Klar med rekordmotor og nytt skipsdesign - nå venter de bare på kundene