Johan Sverdrup-byggingen er nå offisielt i gang, melder Statoil i dag.
Fabrikasjonen av de første byggeklossene til Johan Sverdrup-prosjektet startet mandag 29. juni.
Ifølge Statoil var det brenneoperatør Stian Myrvold Green hos Kværner som startet maskinen som skal skjære opp stålet til det som skal bli stålunderstellet til stigerørsplattformen på Johan Sverdrup-feltet.
– Dette er en spesiell dag. Vi har jobbet lenge og grundig med forberedelsene av et spennende og komplekst prosjekt. Det føles veldig bra at vi nå er i gang med å bygge et av de største industriprosjektene i Europa, sier Kjetel Digre, direktør for Johan Sverdrup-prosjektutbyggingen.
Skal unngå kritiske feil: Skal unngå kritiske feil: Her leker Sverdrup-ingeniørene hviskeleken
Derfor er Sverdrup så viktig
Sverdrup-feltet blir sett på som en slags redning av det norske oljeeventyret. I en periode der oljenæringen ble omtalt som en solnedgangsindustri, kom Sverdrup-feltet med overraskende resultater i et svært modent område.
Feltet kommer ifølge Statoil til å skape 51.000 arbeidsplasser, det kommer til å produsere i om lag 50 år og kan få en samlet produksjonsinntekt på hele 1350 milliarder kroner over 50 år.
Her kan du se Teknisk Ukeblads grafiske fremstilling av Sverdrups viktighet
Europas største
Stålunderstellet som nå er under bygging på Kværner Verdal vil veie 26 500 tonn. Det gjør det til det største stålunderstellet i Europa.
– Stålunderstellet vil også bli det mest komplekse som er bygget i industrien. Gjennom understellet skal vi hente kraft fra land, styre subsea vanninjeksjon og eksportere oljen og gassen som produseres på feltet. I tillegg legger vi til rette for å kunne ta inn framtidige faser i Johan Sverdrup-feltutviklingen til stigerørsplattformen.
– I konstruksjonen til understellet tilrettelegger vi for å kunne ta inn så mye som 56 gjennomføringsrør, sier Digre ifølge meldingen.
Interne detaljer: Interne detaljer avslører: Sverdrup-oljen blir mindre verdt enn vanlig olje
Installeres i 2017
Stålunderstellet til stigerørsplattformen skal transporteres og installeres på Johan Sverdrup-feltet i 2017. På grunn av størrelsen vil stålunderstellet bli fraktet til feltet på den største lekteren for denne typen transport i verden, Heeremas H-851.
For å kunne ta i mot den 260 meter lange lekteren, må kaien på Kværner Verdal oppgraderes.
– Stålunderstellet er ikke den eneste brikken på Johan Sverdrup som er under bygging. Den 246 tonn tunge bunnrammen til brønnene som skal forbores på feltet fra mars 2016, er under bygging i Vlissingen i Holland. Bunnrammen skal installeres på feltet i løpet av sommeren/høsten 2015, ifølge Statoil.
– Vi har en plan om å starte produksjonen på Johan Sverdrup sent i 2019. Vi er nå i gang med byggingen av de første byggeklossene i prosjektet i henhold til plan, sier Digre.