Tesla har offentliggjort hvor mye de skal ha i depositum for den kommende Model 3.
I en bloggpost melder Tesla at norske kunder må bla opp 10.000 kroner for å forhåndsbestille bilen. Det sikrer deg en plass i køen.
- Les også: Så mye koster Tesla Model X
Anbefaler utålmodige å kjøpe Model S eller X
Bilene vil imidlertid ikke sendes ut i tur og orden. «For å være så rettferdig som mulig vil det være forskjellige køer for hver region», skriver produsenten.
I tillegg vil eksisterende Tesla-kunder prioriteres først, og produsentens oppfordring er at «den raskeste måten å kjøpe en Model 3 er å kjøpe en Model S eller Model X».
Kanskje ikke helt aktuelt for deg som har ventet på at en «billig» Tesla som passer lommeboken blir tilgjengelig.
Neppe å se i Norge før 2018
Nøyaktig hva prisen blir er ikke kjent, men det er rimelig å anta at dette offentliggjøres under lanseringen. Dette skjer ved Teslas hovedkontor 1. april klokken halv seks om morgenen norsk tid.
Tesla skal starte produksjonen av bilen, som lite er kjent om foreløpig, sent i 2017. Realistisk sett skriver vi trolig 2018 før bilen dukker opp i større volum, og det er sannsynligvis 2018 før den kommer på vår side av Atlanteren.
Tesla skriver at bilen først skal leveres på den amerikanske vestkysten, før den leveres lenger øst. Etterhvert som produksjonen tar seg opp, vil de begynne levering i Europa.
Mye tyder på at Opel kan knipe rekkeviddehungrige elbilkunder med sin Ampera-e, som antakelig vil komme i salg rundt nyttår.
Denne bilen yter 150 kilowatt, og har et batteri på 60 kilowattimer. Selv om Opel gjerne ikke har samme «schwung» over seg som Tesla, ligger dette an til å bli en banebrytende elbil hva rekkevidde på billige elbiler angår.
- Les også: Tesla-brannen skyldtes kortslutning
Prioriterer ikke innstegsmodeller
Det er for øvrig allerede kjent at de tidlige bilene ikke vil komme i en eksklusiv utgave, slik Model S og Model X gjorde.
Det er også kjent at bilen skal kunne forhåndsbestilles ved lansering, men til nå ha bare den amerikanske prisen på 1000 dollar vært kommunisert.
At den ikke kommer i eksklusiv variant, betyr imidlertid ikke at innstegsmodeller leveres først.
Elon Musk har tidligere sagt at de prioriterer biler med høyt utstyrsnivå først.
Går etter 3-serie og A4
Bilen skal konkurrere i samme segment som BMW 3-serie og Audi A4. Bilen er laget på en ny plattform, og er 20 prosent lettere enn Model S.
Den skal være enklere å produsere, så det kan tenkes at Tesla vil klare å holde et høyere produksjonstempo enn for Model X og S.
En crossover kalt Model Y skal senere produseres på samme plattform som Model 3.