Westcon Yards-verftet i Ølensvåg gjør seg nå klare til å ta i mot det Maersk Drilling mener er verdens største jack up-rigg, nemlig Intrepid. Her skal den ferdigstilles før skal bore for Total på Martin Linge-feltet.
Riggen ble ferdigstilt ved Keppel Fels-verftet i Singapore i mars, forlot verftet i slutten av april og skal etter planen være på plass i Ølen 6. juni.
Les også: Disse oljefeltene er størst i verden


Skal ferdigstilles
Der skal den ligge i 50-60 dager.
Målet er å trene besetningen, installere tredjepartsutstyr og teste utstyret ombord før den drar videre til Nordsjøen senere i sommer.
En av de viktigste funksjonene, jekkefunksjonen, skal skal blant annet testes på verftets egne sanddyner utenfor kaien.
Viktig funksjon
Oppjekkbare rigger, eller det som er bedre kjent som jackup-rigger, er i dag noen av de mest populære mobile boreenhetene som brukes til leting og utvikling av nye felt.
Helt siden den aller første typen ble bygget i 1954 har det kommet stadig nye typer på markedet, men grunnprinsippet er det samme: Plattformbenene står på havbunnen, mens boreutstyret jekkes opp langs benene.
Når benene ikke står på bakken, flyter riggen, noe som gjør det mulig å frakte den til andre felt og nye oppgaver.
Les også: Dette er verdens 11 største oljeselskaper

Rugg
Den siste riggen i rekken er altså Maersk Drillings Intrepid, som veier over 25 000 tonn og er utviklet for å takle tøffe forhold.
Benene er 206,8 meter lange, hvilket i følge Maersk Drilling gjør den til verdens største oppjekkbare rigg. Den er i tillegg designet for å operere hele året i Nordsjøen i vanndybder ned til 150 meter.
Dyr
Maersk Drilling bygger fire slike rigger i første omgang, noe som koster dem omtrent 15,5 milliarder kroner.
De tre første seiler ut fra Keppel Fels i år og neste år, mens den siste leveres fra DSME i Sør Korea i 2016.


Les også:
Her er 26 av de viktigste teknologiene fra oljebransjen
Nytt forskningssenter skal få ned kostnadene i oljeindustrien
Et av verdens største oljeprosjekter er i gang