Syklene fra GoBike er ikke låst til sykkelstativer, men koblet til elektriske dokkingstasjoner.
Den nye generasjonen bysyklister blir utstyrt med et nettbrett på styret som skal fungere som reiseplanlegger med GPS og mulighet for å kjøpe kollektivbillett fra sykkelen.
I København skal dokkingstasjonene settes opp ved togstasjonene.
Sikrere låser
Ifølge The Copenhagen Post, har bysyklene slitt med det gamle låsesystemet som kun krevde en 20-kroning i innskudd, tilsvarende det en ser med handlevogner i dagligvarebutikkene.
Det førte til at mange fant det for godt å stjele bysyklene og dumpe dem i parker og innsjøer.
Nå skal den som låner seg en sykkel registreres elektronisk for å hindre at historien gjentar seg.
Les også: Handler 15 elektriske biler til én million per stykk
Kommunene bestemmer
Roar Horn er forretningsutvikler i Clear Channel, som leverer bysykler til Oslo, Drammen og Trondheim. Han sier det er opp til kommunene om elektriske bysykler skal bli en virkelighet på norske veier.
– Det kommer an på den enkelte kommunes prioriteringer. Å levere el-sykler er ikke vanskeligere for oss å tilby enn andre sykler, men det koster mer.
Nøyaktig hvor mye dette vil koste for norske kommuner er ifølge Horn vanskelig å si.
– Dette handler både om prioriteringer og hvordan infrastrukturen er tilrettelagt i norske byer.
Les også: Disse løsningene skal få folk til å sykle enda mer
48.000 danske kroner per sykkel
København kommune stiller med 100 millioner danske kroner, for å at dette skal bli virkelighet.
I tillegg supplerer Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap i Danmark med 11,4 millioner kroner.
København er kjent for å være en av verdens store sykkelbyer. 36 prosent av alle som jobber i København sykler til jobben.
– Det er fortsatt for lite tilrettelagt for sykling i norske byer sammenlignet med København. Det gjør syklister utsatt for ulykker, mener kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk, Kristin Øyen.
Les også: Sykkel uten kjede
Hjemmefra til jobb
Roar Horn fra Clear Channel mener at el-sykler er bedre egnet for sykling hjemmefra til byen for ikke å komme svett på jobb. Elektriske sykler i sentrum har ikke samme nytteverdi.
– Innenfor Oslo sentrum er det nok viktigst at man får tak i en sykkel og ikke fullt så viktig om den er elektrisk eller ikke, sier Horn.
Les også: Verdens raskeste sykkel
Dyr sykkeltelefoni i Danmark
I Danmark er det straffbart å bruke håndholdt mobiltelefon under sykkelfart. Det kan føre til en bot på 1000 danske kroner, ifølge det danske Sikker Trafik.
Nå gjenstår det å se om fastmontert nettbrett på sykkel vil bidra til distraksjoner det danske bybildet.
– Det vil jo naturlig være fare for at folk blir uoppmerksomme, og utsatt for skader som ubeskyttet trafikant, sier Kristin Øyen fra Trygg Trafikk.
Trygg Trafikk har per i dag ingen tall som peker på sikkerheten ved el-sykler.
– Men vi er positive til tiltak som kan få flere over fra bil til sykkel i byene. Og sikkerheten burde ikke være dårligere for el-sykler enn andre sykler, sier Øyen.
Avventer nettbrett
Clear Channel har ennå ikke begynt å vurdere implementering av nettbrett på sykler.
– Vi får vente og se hvor vellykket nettbrettet blir når første driftsåret er over, sier Roar Horn.
Om dette kan bli en realitet i Oslo, kan vi muligens få svar på om ett års tid.
– Jeg er like spent som dere. Til neste år skal bysykkelordningen ut på anbud, sier overarkitekt i Bymiljøetaten for Oslo, Morten Irving Kerr.
Les også:
Denne løsningen skal gi isfrie sykkelveier