ORLANDO: Apple Stores er blitt turistattraksjoner verden rundt, og teknologigiganten gjør hva de kan for å verne om sitt suksesskonsept.
I fjor fikk de varemerke-beskyttet designet av sine butikker i USA, nå slår EU-domstolen fast at de kan gjøre det samme i Europa.
Les også: Dette er ryktene om iPhone 6
Unikt design
For Apple har dette vært en lang kamp.
Rettsprosessen i USA tok tre år, og da de ønsket å videreføre beskyttelsen til Tyskland, ble det først avvist, før EU-domstolen nå uttaler at Apple har rett til å beskytte sitt butikk-konsept dersom det skiller seg markant fra konkurrentene sine. Da er det å oppfatte som en forlengelse av deres varemerke.
Men EU-domstolen gjør det også klart at Apples søknader i Europa må behandles sak for sak, av respektive lands myndigheter. Dette gjelder også den opprinnelige saken i Tyskland.
Apples mål er åpenbart: De vil hindre at konkurrenter kopierer deres konsept og spiser markedsandeler.
Teknisk Ukeblad har tidligere skrevet om hvordan for eksempel Microsoft ruller ut butikker som sterkt minner om Apple sine.
I bildegalleriet over kan du se likheter og forskjeller mellom Apple Store og Microsoft Store som ligger side om side i Florida Mall i Orlando.
Les også: Ny iMac har en stor mangel
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Dette er kjennetegnene
Hva er det så som er unikt ved Apple Stores utforming?
- Inngangspartiet: Store, rektangulære, horisontale paneler over et utstillingsvindu i klart glass - og to smalere paneler på hver side.
- Inne: Store, rektangulære innfelte belysningsenheter i hele takets lengde.
- Rektangulære bord anordnet i en linje gjennom hele butikken.
- Bakerst i butikken er det et avlangt bord med videoskjermer over.
- Design og plassering av hyller er også nevnt som kjennetegn på en Apple Store.
Så kan man spørre seg om hvor mye EU-domstolens vedtak i praksis betyr.
Som det kommer fram av bildene over, ligner for eksempel Microsofts butikker temmelig mye. Men de har noen buede bord, og et lite avlukke bakerst i butikken. Dermed er de ikke like.
Microsoft har for øvrig en egen varemerkeregistrering på sine butikker.
Les også:
– Apple starter produksjonen av smartklokke i juli
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre](https://images.gfx.no/1000x333/2833/2833606/EcoStruxure_IT.jpg)