Større batterikapasitet, lengre rekkevidde og salgsstopp for dagens modell. Dette ligger i kortene når Volkswagen skal presenteres den nye utgaven av eGolf til høsten.
Bilen kommer i salg i Norge i april neste år, men forhåndssalget begynner rundt nyttår, ifølge Anita Svanes, informasjonssjef hos Volkswagen-importøren MøllerGruppen.
Det var den tyske e-mobilitetsbloggen Electrive.net som opprinnelig omtalte nyhetene. De viser til Dr. Volkmar Tanneberger, lederen for elektrisk/elektronisk utvikling i Volkswagen.
Han skal ha fortalt dette under en samling for journalister i forbindelse med en Formel E-tilstelning utenfor Berlin nylig.
- Les også: BMW-sjefen har solgt drøssevis av biler med både bensin- og elmotor, men ingen bruker bensin-delen
48 prosent mer batterikapasitet
Batterikapasiteten skal opp med 48 prosent, fra dagens 24,2 kilowattimer til 35,8 kilowattimer. Battericellene går fra 25 amperetimer til 37 amperetimer.
Volkswagen forventer en NEDC-rekkevidde på omtrent 300 kilometer, og antar at bilen i den virkelige verden vil klare 20 mil i praksis.
Tanneberger røpte allerede under Consumer Electronics Show i januar at de skulle øke rekkevidden på eGolf. Han snakket da om en økning på 30 prosent.
Hjemmekonkurrent BMW lanserte nylig en i3 med 50 prosent større batterikapasitet.
I motsetning til konkurrentene, som fortsetter å selge den gamle kapasiteten, er det ut med det gamle hos Volkswagen. Tanneberger skal ha sagt at «vi går til den nye generasjonen».
Han ønsket ifølge Electrive ikke å si noe om pris.
Mer motoreffekt
Ifølge Electrive har Volkswagen også gitt bilen mer puff. Mens dagen eGolf har en motoreffekt på 85 kilowatt, får den nye 101 kilowatt, en ikke uvesentlig effektøkning. Dreiemomentet går fra 270 til 290 newtonmeter.
Ifølge nederlandske Autoweek blir nye eGolf litt tyngre, så veldig mye kvikkere blir den ikke. Aksellerasjonstiden fra null til hundre er fra før 10,4 sekunder, og blir nå 9,2 sekunder. Toppfarten øker fra 140 til 150 kilometer i timen.
Electrive skriver også at Volkswagen ikke kommer til å oppgradere ombordladeren i bilen. Den kommer dermed fortsatt til å være begrenset til 3,6 kilowatt, noe som er et tema i hjemmemarkedet.
Via en CCS-hurtiglader kan bilen ta 50 kilowatt. Hurtigladernettverket i Tyskland er imidlertid ikke godt utbygd, og for eksempel Berlin har gått for storstilt utbygging av 11 kilowatt trefase ladestolper som ikke vil kunne lade denne bilen noe raskere enn stikkontakten hjemme.
Fra før av har Nissan oppgradert Leaf fra 24 til 30 kilowattimer, og BMW har oppgradert i3 fra 22 til 33 kilowattimer. eGolf får dermed størst kapasitet i sin klasse. I alle fall frem til de første Opel Apmera-e med 60 kilowattimers batteri ruller på norske veier. Det skjer trolig over nyttår.