INDUSTRI

Nå flater salget av elbiler ut

Mange velger fremdeles elbil, men den største veksten avtar.

Elbilsalget har gått svært bra her i landet, takket være avgiftsfritak og andre fordeler. Nå ser det ut til at slaget flater ut.
Elbilsalget har gått svært bra her i landet, takket være avgiftsfritak og andre fordeler. Nå ser det ut til at slaget flater ut. Bilde: Per-Ivar Nikolaisen
Marius ValleMarius ValleJournalist
3. sep. 2015 - 13:39

Salget av elbiler har vært eventyrlig i Norge de siste årene. Nå ser det imidlertid ut til at vi har lagt den kraftigste veksten bak oss.

Tall fra Opplysningsrådet for veitrafikk viser at det ble registrert 10,1 prosent flere personbiler i august i år sammenlignet med august i fjor.

Samtidig ble det registrert 24,8 prosent flere elbiler enn i august i fjor.

Andelen elbiler i bilparken totalt sett ser imidlertid ut til å flate ut. Denne andelen doblet seg i 2012, 2013 og 2014, og skulle den doble seg igjen i år måtte det ha blitt registrert 40 000 nye elbiler i år, ifølge Elbilforeningen.

Det kommer ikke til å skje. Så langt i år er andelen 17,7 prosent. Til sammenligning var andelen 20,4 prosent i første kvartal i år, ifølge Elbilforeningen. Det tyder på at salget er i ferd med å roe seg.

Det har likevel vært en økning, da andelen registrerte elbiler i august i fjor var 15,2 prosent, mot 17,2 prosent i år.

Les også: Her er lanseringstidspunktet for Teslas billig-modell

Flere ladbare hybrider

Samtidig går registreringen av hybridbiler opp. I august var andelen registrerte hybrider 10,7 prosent, opp fra 7,3 prosent i august i fjor.

Samtidig er de fleste av de nye hybridene nå ladbare. Totalt er andelen ladbare hybrider registrert så langt i år 4,6 prosent.

Dette sørger for at den totale andelen ladbare biler registrert så langt i år er 22,3 prosent.

– Elbilpolitikken må fortsette

Elbilforeningen mener at tallene viser at det er for tidlig å runde av elbilfordelene nå.

– Skal vi nå vedtatte utslippsmål må vi heller styrke enkelte deler av elbilpolitikken, sier foreningens generalsekretær Christina Bu i en pressemelding.

Avgiftsfritaket på elbiler skal vare til minst 2018. Bu mener at utflatingen i salget er en påminnelse om at dagens politikk må ha stø kurs.

Les også: – Nissan Leaf får 25 prosent større batteri

CO2-utslippet under 100 g/km

De fleste velger fremdeles biler med kun forbrenningsmotor. 77,7 prosent av alle registrerte biler så langt i år går på bensin eller diesel.

Det samlede CO2-utslippet fra bilparken er imidlertid på vei nedover. For alle biler registrert i perioden januar til og med august, er utslippet nå i snitt 99 g/km, en nedgang fra 110 g/km samme periode i fjor.

Les også: Slik la vi om kjøremønsteret og økte rekkevidden på elbilen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.