Trent XWB er den største Rolls-Royce-motoren.
Den skal benyttes på Airbus A350 XWB som etter planen skal i settes i trafikk om to år.
Motoren startet opp første gang i juni i fjor. Nå klargjøres motoren for de første testtimene i lufta.
Digre vifter
Rolls-Royce Trent XWB har en viftediameter på 118 tommer, altså 300 centimeter, og en skyvekraft på inntil 97 000 pund.
Til sammenligning har RR Trent 1000-motoren , som sitter på vingene på Boeing 787, en diameter på 112 tommer (284,48 cm) og er sertifisert for inntil 74 000 pund.
Imidlertid blir til og med denne turbinen en smågutt sammenlignet med General Electric-motoren som sitter på Boeing 777.
GE90-115B, som altså er sertifisert for 115 000 pund skyvekraft, har en viftediameter på 128 tommer (325 cm).
GE skriver på sine nettsider om verdensrekorden som ble satt i 2002 da de på tampen av sertifiseringstestingen oppnådde en skyvekraft på 127 900 pund.
Montert på A380
Airbus bruker A380 som testplattform for den nye motoren. Det vil si at én av de fire motorene på kjempeflyet er byttet ut med en RR XWB-motor.
Som vanlig er det den første superjumboen som er bygget, altså MSN-001 (Manufactured Serial Number), som har rollen som flygende laboratorium.
Les også: Nordmann forbedrer A380
Motor og fly klargjøres nå for de første testflygingene som vil finne sted i løpet av de nærmeste ukene.
Foreløpig er Rolls-Royce den eneste motorleverandøren til A350 som skal komme i tre versjoner; 800-, 900- og 1000.
De nye Lover langdistanseløft Qatar Airways er lanseringskunde på A350.