Etter en testperiode med 30.000 arbeidsgivere, gir Skatteetaten seg selv grønt lys til å kjøre elektronisk skattekort i full skala.
For 2014 slipper økonomisjefen å mase på at arbeidsstokken skal få levert papirlappen med trekkprosent eller tabellnummer i tide.
– Nå skal virksomheten bestille skattekort for sine ansatte direkte gjennom lønnssystemet eller manuelt ved å logge inn på Altinn-portalen, forklarer prosjektleder Vibeke Fraenkl hos Skatteetaten.
Les også: Hva er likheten mellom internett og Altinn?
Som selvangivelsen
For lønnsmottakerne ligner løsningen på selvangivelsen:
Du får en sms eller e-post med varsel om at skattekortet for neste år er klart. Det skjer nå i begynnelsen av uken for den som har registrert seg som elektronisk bruker.
Men hvis du er utålmodig, er det bare å logge seg på Altinn og sjekke meldingsboksen med en gang. Der ligger detaljene om forventet inntekt og trekkprosent eller hvilket tabelltrekk du får.
Er du ikke elektronisk bruker, får du beskjed i posten.
Rådet fra Skatteetaten er at du sjekker om opplysningene stemmer.
M2M
Arbeidsgiver kan altså hente ned nye skattekort for hele staben med ren maskin-til-maskin-kommunikasjon. Lønnssystemet laster opp fødselsnummer til de ansatte og får ferske skattekort i retur.
Nå skulle man kanskje tro at Skatteetatens datapark tygger tall og beregner korrekt skattetrekk i rekordfart på direkten.
– Nei, skattekortene for alle landets lønnsmottakere utarbeides i løpet av november og desember. Dermed ligger kortene klare som filer og lastes ned når arbeidsgiver ber om det, sier Fraenkl.
Hvis en ansatt endrer skattekortet i løpet av året, gjøres det som vanlig ved å fylle ut elektronisk skjema på etatens hjemmeside.
Men det sendes ikke lenger et nytt skattekort i posten. Arbeidsgiver får automatisk et varsel om at noen ansatte har endret skattekortet og må laste dem ned før neste lønnskjøring.
Les også: Vil presse mer olje ut av norsk sokkel med skatteendringer
Hjemmebrygg
Sammen med sin prosjektstab har hun brukt to år på å sy sammen den nye løsningen.
– Den kanskje største utfordringen da vi skulle lage en elektronisk løsning var å finne ut hva brukerne trenger. Det siste året har alle kunnet prøve seg på frivillig basis, og erfaringen vi har gjort er at vi har funnet en brukervennlig løsning, sier Fraenkl.
Skatteetaten er den desidert største brukeren av Altinn blant de offentlige virksomhetene. Og plattformen er bæreren også for denne nye tjenesten.
– Hvilke erfaringer har dere med Altinn i prøveperioden?
– Ingen problemer, konkluderer Vibeke Fraenkl.
Målet er at arbeidsgiver og arbeidstaker skal spare seg for unødig papirarbeid.
Gevinsten for Skatteetaten og dermed skattebetalernes penger er uklar. Det offentlige sparer arbeid og portoutgifter på ikke å sende ut skattekort, men prosjektlederen har foreløpig ikke et klart bilde av gevinsten i eget hus.
A-ordningen
Løsningen er en forløper til A-ordningen, som skal være i full gang fra 2015.
Dette er en ny felles ordning for innrapportering av ansettelses- og inntektsopplysninger fra arbeidsgivere og andre aktører som har opplysningsplikt.
Formålet er å gjøre det enklere for arbeidsgivere å rapportere pliktige opplysninger til det offentlige.
Det er med andre ord mer i gjære.
Les også:
Mystisk nykommer sikret seg frekvenser i 4G-auksjonen