Det er lenge til lastebilsjåfører blir erstattet av datamaskiner, men Daimler har tatt et lite steg i denne retningen.
Fredag begynte de testing av en selvkjørende lastebil med Highway Pilot på Autobahn mellom Denkendorf og flyplassen i Stuttgart, skriver Daimler i en pressemelding.
Daimler har jobbet med autonome lastebiler en stund allerede. I USA har de gjort forsøk med dette på motorveier i Nevada siden i mai, med lastebilen Freightliner Inspiration. Dette er en prototype.
Lastebilen som er under testing på Autobahn er derimot et produksjonskjøretøy, en Mercedes-Benz Actros, utstyrt med den samme teknologien.
Les også: Snart kan du lese avisen mens du kjører til jobb
Føreren må følge med
Daimler søkte om tillatelse fra myndighetene tidligere i år, og med denne på plass kan de nå plassere lastebiler som kjører seg selv på veiene.
Dette er såkalt nivå 3-autonomi, som betyr at kjøretøyet under visse forhold kan kjøre seg selv. I dette tilfellet kan lastebilen danne seg et bilde av trafikken foran seg ved hjelp av sensorer som kamera og radar, slik at sjåføren kan ta hendene fra rattet.
Daimler har imidlertid bare fått tillatelse til å kjøre med nivå 2-autonomi, altså delvis selvkjøring, på offentlig vei. Selv om det strengt tatt er mulig å ta seg en blund eller å oppdatere Facebook i testbilen som er på veien nå, er det ikke lovlig.
Det er fortsatt sjåføren som helt og holdent er ansvarlig for kjøretøyet. Overfor nyhetsbyrået AFP sammenligner Daimler systemet med autopilot i fly. Føreren har det fulle ansvaret, og må overvåke trafikken, og være i stand til å ta over kontrollen når som helst.
Les også:
Kan stanse seg selv
At systemet bare fungerer under visse forhold betyr også at det kan be føreren ta over kontrollen igjen dersom det for eksempel er veiarbeid. Så snart lastebilen skal forlate motorveien, vil også føreren få beskjed om å ta over rattet.
Det samme vil også skje i situasjoner hvor Highway Pilot ikke kan kjøre selv, for eksempel i snødrev eller om veimerkingen ikke lenger synes.
Skulle føreren av en eller annen grunn ikke reagere når systemet ber føreren om å ta over, vil lastebilen selv bremse opp og stoppe.
Daimer har tidligere demonstrert selvkjørende lastebiler med nivå 3-autonomi på lukkede områder, hvor føreren faktisk har mulighet til å flytte oppmerksomheten sin vekk fra veien, og gjøre annet.
Bedre sikkerhet
Dette og andre prosjekter som dreier seg om selvkjørende biler, handler ikke bare om å gjøre det mer behagelig å være sjåfør, men også om sikkerhet. En datamaskin med sensorer har tross alt nærmest umiddelbar reaksjonstid.
Ifølge Daimlers pressemelding viser tester at sjåførene ikke blir like fort trøtte når de kjører en selvkjørende lastebil på motorveien. De har angivelig 25 prosent høyere oppmerksomhet i en slik bil.
Daimlers selvkjørende lastebiler har allerede kjørt over 20 000 kilometer i Tyskland og USA. Når det blir kommersielt tilgjengelig er ikke kjent.
Utvider søket etter juksebiler: Tyskland gransker flere bilmerker