Har du en bil du ikke bruker så mye, er det nå mulig å tjene noen kroner på den. Den nye tjenesten Nabobil lar deg registrere bilen din i en base med utleiebiler som tilbys av privatpersoner.
Tanken er at du da skal kunne leie bilen til naboen når du har behov for det, i stedet for å måtte melde deg inn i en bildelering eller leie av et bilutleiefirma.
Det hele er inspirert av lignende amerikanske tjenester som Relay Rides og Get Around, som tilbyr henholdsvis langtids- og korttidsleie. Nabobil vil tilby begge utleietyper.
24 timer
Chris Moen, daglig leder i Nabobil, mener mange vil kunne tjene gode penger på å leie ut bilen sin. Om du bare har behov for bil av og til, kan det også være langt billigere å leie enn å eie.
Moen mener at de ubrukte bilene representerer et stort verditap. Grovt beregnet 100 milliarder kroner i året går tapt ved at bilene står i ro mens de faller i verdi, mener han.
– Når en bil er registrert, kan leietaker sende en forespørsel til eieren. Da skal man få svar i løpet av 24 timer, og om bilen er tilgjengelig betaler man leie og et depositum som dekker for eksempel bensin eller bompasseringer. Vi tar 20 prosent av leieinntektene til administrasjon og forsikring, forteller Moen.
Les også: Se den nye Tesla-en fra innsiden
– Billigere enn vanlig utleie
Tjenesten skal være rundt 50 prosent billigere enn å leie via et utleiefirma. Biler kan leies på times- eller dagsbasis, avhengig av leierens behov.
Det er utleier som setter prisen for leie av sin bil, og det er mulig å sette times- dags og ukespriser.
Utleiebiler kan ikke være mer enn 15 år gamle, og verdien kan maksimalt være en million kroner. Forsikringen gir dekning inntil denne summen.
Leieren må dessuten være fylt 23 år, ha hatt gyldig førerkort i tre år, og ikke hatt flere enn to skader som har ført til forsikringsutbetalinger de siste tre årene.
Har bilen mer enn 250 hestekrefter, må leietaker være over 30 år. Utleier og leier må møtes for overlevering av nøkkel, og utleier må selv undersøke at leier har gyldig førerkort.
Om bilen leveres tilbake skadet, skal forsikringen sørge for at du ikke får noe direkte tap på grunn av det. En eventuell egenandel på forsikringen må leietaker betale.
Les også: Her er lanseringstidspunktet for Teslas billig-modell
Rangering av leier og utleier
Karl Alveng Munthe-Kaas, som driver Kolonial.no, er inne som styreleder i Nabobil. Han beskriver den som «Airbnb for biler».
– Airbnb er noe man bruker når man er på ferie, men et bildelingskonsept kan bli en del av hvordan man løser sitt transportbehov. Biler står jo over 23 timer i døgnet stille, sier Munthe-Kaas.
Som flere slike tjenester har Nabobil et rangeringssystem som lar både utleier og leier rangere hverandre. Om du så leverer bilen tilbake skitten eller uten drivstoff, kan du risikere å få en dårlig rangering, som kan føre til at færre ønsker å leie bilen sin til deg.
Munthe-Kaas tror likevel ikke at det bare handler om frykt for å få dårlig karakter.
– Om du leier en bil fra et utleieselskap så er det et ansiktsløst selskap. Om du leier bil av en av naboene dine, er det siste du vil gjøre å ripe opp den bilen, sier Munthe-Kaas.
Dette gjenspeiles også i undersøkelser gjort av lignende amerikanske tjenester, forteller Moen. Folk behandler disse bilene bedre enn de gjør leiebiler, siden de er andres personlige eiendeler.
Nancy (47) mistet jobben på grunn av oljeprisen. Nå er hun Uber-sjåførLes også:
Kan være skattepliktig
Nabobil tar seg av de juridiske og økonomiske delene av transaksjonen. Når en leier leier bilen din, gjøres betalingen med kort, og pengene overføres til utleiers konto i løpet av en uke eller to.
Utleier beholder 80 prosent av pengene, og du kan tjene inntil 10 000 kroner skattefritt i løpet av et år. Tjener du mer enn det må det innraporteres som inntekt.
Moen tror at mange vil kunne tjene inntil 50 000 kroner i året på å leie ut bilen sin.
Les også: Aston Martin lager elektrisk superbil
Tilgjengelig i hele landet
Nabobil har vært under utvikling siden i april, og sju personer har jobbet med utviklingen. Teamet består av folk med bakgrunn fra Wimp, McKinsey, Xeneta, Northern Beat og andre.
Tjenesten har hatt en myk lansering, og skal frontes bredere i disse dager.
I første omgang er det fokus på Oslo-området, men på sikt skal tjenesten utvides til resten av landet. Tjenesten er imidlertid åpen for hele Norge.
Etterhvert ønsker Nabobil også å begynne med annonsering og et verveprogram, som belønner deg om du verver leiere og utleiere.
Moen tror andre tjenester som faller inn under delingsøkonomi, som Airbnb og Uber, baner vei for at også Nabobil skal kunne lykkes med sitt konsept. Etterhvert ønsker Nabobil også å utvide i Norden og Europa.