MOTOR

Nå kan superjeten ta passasjerer

7. feb. 2011 - 13:47

Sukhoi Superjet 100 nærmer seg ordinær kommersiell trafikk etter at passasjerflyet i forrige uke ble sertifisert av russiske luftfartsmyndigheter, IAC AR, melder Sukhoi på sine hjemmesider .

Det russiske passasjerflyet med den forkortelsen SSJ 100 kan trolig begynne flyginger for sine lanseringskunder Aeroflot og armenske Armavia i løpet av våren.

Ifølge Sukhoi skal selskapene ta levering av de første flyene i løpet av dette kvartalet.

Venter på EASA

Før typesertifiseringen, har Sukhoi hatt seks prototyper i testprogrammet. Fire av dem i lufta. De har samlet fløyet 2 594 timer fordelt på 1 087 flyginger. Og skrog på bakken blant annet har gjennomgått utmattingsfasthetstesting.

Flyet bruker nye SaM146-motorer fra PowerJet, et samarbeidsselskap mellom franske Snecma og russiske NPO Saturn.

Men mens motorene er sertifisert av det europeiske luftfartssikkerhetsbyrået EASA, mangler denne for selve SSJ 100-flyet. EASAs validering av den russiske sertifiseringen er ventet i løpet av året.

Ifølge Aviation Week vil SSJ 100 har operasjonelle begrensninger i hvert fall ut dette året.

Sukhoi Superjet 100 i med Sukhois egen logo på halen. Lanseringskundene Aeroflot og Armavia har hatt hvert sitt fly i testing siden i fjor høst. Leveringen skal skje om kort tid. Foto: Sukhoi Ñàâåëüåâñêèõ Àíàñòàñèÿ

Konkurrentene

SSJ 100 går inn i konkurranse først og fremst med brasilianske Embraers E-jet-familie og kanadiske Bombardiers CRJ-serie.

Embraer E190/170 kan flys til og fra Norge med for eksempel Finnair, Lufthansa og Air France-KLM, mens Bombardier CRJ-900 benyttes av blant andre SAS.

Men i likhet med stort sett alle andre større flyutviklingsprogram i nyere tid, er også SSJ 100 en smule forsinket.

Les også disse Sukhoi-sakene:

Her flyr russernes superjager

– India vil ha Eurofighter

To Su-30 i bakken på et halvår

170 ordrer

Opprinnelig var planen å levere flyet fra slutten av 2008. Men ikke så lenge etter at den første prototypen rullet ut fra Sukhoi-fabrikken i Komsomolsk-on-Amur helt sørøst i Russland 26. september 2007, ble lanseringsdatoen utsatt et år. Og fasiten ser ut til å bli halvannet år etter det igjen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Sukhoi Civil Aircraft, som det italienske Finmeccanica-datterselskapet Alenia Aeronautica eier en fjerdedel av, har per i dag 170 bestillinger på SSJ 100.

Den siste ordren kom i januar, da mexicanske Interjet bestilte 15 maskiner med levering neste år.

Her mottar Sukhoi formelt typesertifiseringen av SSJ 100, på IAC ARs hovedkontor i Moskva torsdag. Foto: Sukhoi

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.