I forrige uke ble det klart at hydrogenselskapet NEL mottar 7,5 millioner kroner i støtte fra Enova for å demonstrere en ny og mer effektiv fyllestasjon for hydrogen.
NEL har planer om å bygge minst 20 nye hydrogenstasjoner i Norge.
- Null til hundre på under sju sekunder: Audi lanserer lynkjapp hydrogen-suv
Mer effektive stasjoner
Programdirektør Øyvind Leistad i Enova sier at hydrogen er en spennende energibærer med potensial til å kunne redusere utslippene fra veitransporten og gjøre biler utslippsfrie.
Han understreker samtidig at mye utvikling gjenstår og alle små og store skritt i riktig retning er viktig.
– Det kreves store systemmessige endringer og betydelig utvikling før dette blir en realitet. Alle tiltak som kan få kostnaden ned og virkningsgraden opp er viktige. Fyllestasjonene er et kritisk ledd i denne kjeden, derfor støtter vi NELs arbeid med å utvikle mer effektive stasjoner, forklarer Leistad til Teknisk Ukeblad.
- Teknisk sett om bilteknologi: Er det på tide å bytte ut fossilbilen?
Komplisert
I desember varslet NEL at de i samarbeid med Uno-X skal rulle ut minst 20 nye hydrogenstasjoner i Norge innen 2020.
Enova bidrar med finansiering til den første av disse stasjonene i et teknologiutviklingsprosjekt der NEL skal demonstrere siste generasjon fyllestasjon med bedre virkningsgrad og større fleksibilitet enn det dagens stasjoner har.
Programdirektøren forklarer at det å redusere tapene og kostnadene forbundet med produksjon, lagring og fylling av hydrogen er avgjørende for å få opp virkningsgraden i hele verdikjeden for hydrogen.
– Å redusere disse tapene og samtidig få ned kostnadene er ikke enkelt. Som på andre teknologier går kostnadene ned og virkningsgraden opp bare størrelsen og bruken blir stor nok. Det er mer komplisert når fyllestasjonene skal være fleksible og håndtere varierende bruk, sier Leistad.
- Vi sammenligner brenselceller fra 2008 og 2015: Så store framskritt har Toyota gjort med sin hydrogenteknologi
Kan bli flere i år
NEL vil foreløpig ikke gi så mange detaljer om den første fyllestasjonen, annet enn at den skal være klar til høsten og at den bygges i Akerhus i nærheten av Oslo.
– Kan det bli flere enn denne ene i løpet av året?
– Vi jobber for å realisere flere. Da vil vi få et bredere erfaringsgrunnlag fra teknologien, samtidig som det gjør det enklere for folk å bytte til hydrogenbil, sier Bjørn Simonsen, som er direktør for forretningsutvikling i NEL ASA.
- Pakker hele brenselcellesystemet under panseret: Her er Hondas nye hydrogenbil
Klynger og korridorer
Når det gjelder utbyggingen, starter de med klynger i de største byene og tar deretter strekningene mellom.
– Her vil vi bygge ut infrastrukturen omtrent på samme måte som de som tar seg betalt for hurtiglading av elbil, som også startet i byene, mens Tesla, som tilbyr «gratis» hurtiglading har satset på korridorene, sier Simonsen.
Når det gjelder korridorene forklarer han at utfordringen å bygge og dimensjonere stasjoner som kanskje står relativt urørt store deler av tiden, men som skal fungere med stor pågang for eksempel før og etter helg.
– Uansett er målet vårt at man skal ha samme bevegelsesfrihet med en hydrogenbil i 2020 som man har med en dieselbil i dag. Det er kommersielt tilgjengelige biler og stasjoner har vi testet i Norge siden 2006. Nå handler det om å bygge markedet samtidig som at vi tester den siste fyllestasjonsteknologien, sier Simonsen.
- GLC F-cell: Den nye Mercedes-suven skal få brenselceller
H2 Logic
Den norske hydrogeninfrastrukturen er kun en del av NEL. Det danske datterselskapet H2 Logic har alt bygget sju hydrogenfyllestasjoner i Danmark, i tillegg til to av den norske stasjonene som i dag drives av Hyop.
Ved siden av enkeltstasjoner i England, Belgia, Sverige, to i Finland og tre i Tyskland, har de nettopp signert en ny avtale i Tyskland, i Rostock.
NEL satser i tillegg på Japan, foreløpig i samarbeid med Mitsubishi, og USA.
– Vi skal nå jobbe systematisk og mer direkte i alle disse markedene framover. Eksempelvis ser vi i California at de har utfordringer med strømnettet. Det behøves balansering, lagringsløsninger og ikke minst muligheten for å produsere hydrogen med fornybare kilder, noe som ikke skjer i dag. Her kan vi løse tre-fire utfordringer på en gang, sier konserndirektør Jon André Løkke.
Mirai på vei
Foreløpig er hydrogenbilutvalget her til lands magert. Vi har Hyundai ix35 Fuel Cell som har vært i serieproduksjon i snart tre år.
Men det er i ferd med å bedre seg: I løpet av denne uka kommer to Toyota Mirai til Norge.
I første omgang skal disse benyttes for å teste de norske fyllestasjonene i vinterforhold. Den ene av disse bilene forblir i Norge for å vises fram og kunne prøves av dem som er interessert i hydrogenbiler og -teknologi.
De første Mirai-ene som kan kjøpes eller leases er heller ikke så langt unna:
– Vi har fått signaler om at det kommer flere biler hit i løpet av året, uten at dette er endelig bekreftet, opplyser informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.