Ganske nøyaktig fem måneder etter at A330-200F fløy for første gang, har flytypen i dag blitt sertifisert av EASA, altså de europeiske luftfartsmyndighetene.
Ett tonn ekstra
I løpet av disse fem månedene har A330-maskinene testfløyet til sammen 200 timer med begge motoralternativene: Pratt & Whitney PW4000 og Rolls-Royce Trent 700.
I løpet av sertifiseringsprosessen har Airbus fått en hyggelig «overraskelse», forteller Christian Favre, som er sjefingeniør for A330/340, i en pressemelding:
– Takket være noen designendringer har vi oppnådd en nyttelast på 70 tonn. Det er ett tonn mer enn vi opprinnelig forventet.
Det vil si at A330-200F kan frakte 70 tonn en distanse på 3200 nautiske mil. Eller 64 tonn 4000 nm.
Det ganske nøyaktig halvparten av hva fraktversjonen av den kommende Boeing 747-8 klarer. Den fløy for første gang i november: Jumbojeten er blitt enda større
66 fraktflybestillinger
Ifølge Airbus' årlige analyse Global Market Forecast (GMF), som produsenten presenterte i Oslo i forrige måned, blir det et behov for mer enn 3400 fraktfly i 60 tonn pluss-kategorien de neste 20 årene. Airbus spår at mellomstørrelsesegmentet, som A330-200F sikter seg inn mot, vil behøve rundt 1600 maskiner i denne perioden.
Airbus har i øyeblikket 66 bestillinger inne på A330-200F. Totalt teller ordrebanken til A330-plattformen over tusen fly, hvorav cirka 650 er levert.