Noen holder seg oppe hele natta for å se en rød måne, andre liker best å se og fotografere menneskeskapte gjenstander i lufta.
For de sistnevnte er det verdt å ta turen til Oslo lufthavn fredag kveld.
Da lander Airbus A350 XWB på norsk jord for første gang.
På dette bildet er det ingen A350, men det er i hvert fall rundt 100 andre fly: Se det hektiske morgenrushet på Gardermoen i ett unikt 360-bilde
Splitter nytt
Flyet har tilhørt Finnair i to dager og skal de kommende ukene brukes på kortdistanseflygninger slik at besetningen kan gjøre seg kjent med det.
Flight AY 659 skal etter planen lande på Oslo lufthavn klokka 17.30 fredag.
På Gardermoen blir det en framvisningsseanse før det nye flaggskipet returnerer til Helsinki Vantaa.
Finnairs første A350-900, MSN-18, fløy for første gang 16. september og ble overlevert på en seremoni ved Airbus-fabrikken i Toulouse onsdag morgen.
Airbus A350 benyttes fra før av Qatar Airways og Vietnam Airlines.
Finnair er dermed det tredje flyselskapet som tar flytypen i bruk, og det første i Europa.
Les også: Her lander verdens største fly på Gardermoen
Var først i køen
Lenge lå det faktisk an til at Finnair skulle være lanseringskunde på flytypen: I mars 2007 var finnene først i ordrekøen da de la inn bestilling på 19 fly.
Men under designfastsettelsesfasen i A350-programmet ble Finnair enige med Airbus om å skyve noe på leveransene.
Finnair forklarte det med en bilanalogi overfor Teknisk Ukeblad for fem år siden:
– Dette var som å bestille en BMW 520, for deretter å få forespørsel fra produsenten om å rykke litt ned i leveringskøen mot at vi i stedet får en BMW 530 til samme pris.
I stedet var det altså Qatar som overtok rollen som første operatør. Selskapet mottok det første flyet rett før jul i fjor.
Les også: Airbus lanserer erstatter for gammel Boeing-klassiker
Asia
Finnairs A350-fly blir ikke noe vanlig syn på Gardermoen. De skal i første omgang erstatte selskapets sju A340-300, og det er Asia-rutene det fortsatt skal satses på.
21. november settes flyet inn på langdistanserute mellom Helsinki og Shanghai.
Med Helsinkis beliggenhet nås de asiatiske destinasjonene på rundt ti timer, noe som gjør det mulig å operere en daglig rute med kun ett fly.
Finnairs ambisjon er at asiatrafikken skal være dobbelt så stor i 2020 som den var i 2010.
Om tre års tid øker mulighetene for å se A350 også i Norge. I 2018 mottar SAS de første av åtte bestilte maskiner.
Les også: Dette er verdens travleste flyplasser
Mottar tre fly til i år
A350 XWB fløy for første gang 14. juni 2013.
Året etter, i juni 2014, var det første testflyet (MSN-2) med passasjerkabin klart. Den første turen i forbindelse med testprogrammet «Early Long Flight» (ELF) foregikk i stor grad i norsk luftrom.
Samme måned var Teknisk Ukeblad blant de første ikke-Airbus-ansatte som fikk en liten tur over Pyreneene i samme fly.
Finnair har fra før 45 Airbus-fly, 30 i A320-familien og 15 A330/A340. Flyselskapet skal motta ytterligere tre A350 i løpet av 2015 og sju fly i de neste to årene. De siste åtte maskinene skal være på plass innen 2023.
Airbus har i øyeblikket 783 bestillinger på A350 fordelt på 41 kunder.
Se også: Sju jomfruferder i én video
Finsk design (og sprit)
Finnairs A350 er konfigurert med 297 seter: 46 i businessklasse, 43 i økonomi komfort og 208 i økonomi.
I pressemateriellet legges det vekt på at det er finsk preg om bord: Kabindesignen er signert dSign Vertti Kivi & Co, selvsagt i hvitt og blått (og sølv/grått), mens servise og tekstiler kommer fra Marimekko.
I tillegg skal den dynamiske led-belysningen kunne simulere nordlys.
Når det gjelder drikkevarer har kommer A350-en med en egen signaturdrink, «Blue Sky».
Den består av finsk blåbærlikør og fransk sjampanje og skal i følge Finnair «hylle den rene finske naturen og Toulouse der A350 ble bygget» (selv om det er minst 800 kilometer fra Airbus-fabrikken til Champagne-distriktet).
Les også: «Hvem var først»-kontrovers da elfly krysset kanalen