FORBRUKERTEKNOLOGI

Nå kommer «elsyklene» for sjø og snø

Folkene bak hydrofoilen Manta 5 kaller den «halvt elsykkel og halvt fly», men den er ment for lek på sjøen.

Hydrofoilen Manta 5 er allerede etablert i markedet, mens snøsykkelen Arosno har åpnet for forhåndsbestillinger.
Hydrofoilen Manta 5 er allerede etablert i markedet, mens snøsykkelen Arosno har åpnet for forhåndsbestillinger. Foto: Manta 5 og Arosno
Svein-Erik HoleSvein-Erik HoleDigitalredaktør i TU Media
5. sep. 2021 - 05:05

Friedrichshafen/Tyskland: Verdens første elektriske hydrofoil-sykkel, kaller de Manta 5 Hydrofoiler XE-1. 

– Høyden på foilene gjør at du praktisk talt flyr mens du kjører på vannet, sier markedssjef Tayla Styles i det new zealandske selskapet.

Manta 5 ble først vist fram på verdens største elektronikkmesse, CES i Las Vegas, og er allerede etablert i markedene i hjemlandet og i USA. Nå distribueres hydrofoilen til 30 land.

Trening på vann

Manta 5 drives med pedalkraft og varierende grad av elektrisk assistanse - og byr på 460 watt pedalassistert effekt. Tayla Styles opplyser at hydrofoilens 882 Wh-batteri varer i rundt halvannen time med maksimal motoreffekt, og inntil fire timer med mer forsiktig bruk.

Målet med innovasjonen, som høstet en Eurobike Award under årets sykkelmesse, er å gjenskape en følelse av å sykle - på vannet.

Manta 5 egner seg for elver og innsjøer - og takler sjø med moderate bølger. Batterihuset er IPX8-sertifisert, og tåler å ligge under vann, og aluminiumsskroget er utviklet for å takle saltvann. Foliene i karbon har et spenn på 1,22 meter foran og 1,98 meter bak.

– I konstruksjonen har vi forsøkt å finne den optimale balansen mellom stabilitet og gode manøvreringsegenskaper, sier Tayla Styles. 

Den elektriske rammelåsen kobles sammen med resten av systemet fra Biketec og skal bidra til bedre beskyttelse av kostbare elsykler. Den kan låses med en app på telefonen.
Les også

Ny teknologi skal gjøre stjålne elsykler ubrukelige

Manta 5 er utstyrt med Garmins elsykkel-fjernkontroll, som kan veksle mellom syv ulike motorinnstillinger, mens Manta 5s egen app logger de vanlige målene, som fart, tid brukt, avstand tilbakelagt, puls og batterinivå. Med lav motorassistanse kan hydrofoilen tross alt brukes til trening.

– Manta 5 er en allrounder, og etter hvert blir vi nok mer spesialiserte, for eksempel kan det være spennende å utforske en surfemodell, sier Styles.

Manta 5 Hydrofoiler XE-1 har en veiledende pris på 9000 amerikanske dollar.

Manta 5 kan brukes til trening og lek på vann. Nå pønsker gründerne på en surfeversjon.
Manta 5 kan brukes til trening og lek på vann. Nå pønsker gründerne på en surfeversjon.

Lek på snø

Arosno er en fransk start up-bedrift som tar med elsykkelteknologien opp i Alpene - for å kjøre på snø. De er klare med en prototyp på verdens første snø-elsykkel E-trace, starter snart produksjonen, og tar opp bestillinger for levering i 2022.

– Hvis du vil frakte varer til hytta, må du finne en annen løsning. Dette er bare for gøy, er den ærlige meldingen fra gründer Agathe Lebaron på Eurobike.

Arosno lanserer det de kaller en snø-mountainbike, som trekkes fram pedalkraft og elmotor. Den har belter fra snøscooter-produsenten Camso. <i>Foto:  Arosno</i>
Arosno lanserer det de kaller en snø-mountainbike, som trekkes fram pedalkraft og elmotor. Den har belter fra snøscooter-produsenten Camso. Foto:  Arosno

Produktet beskrives som en krysning mellom en terreng-elsykkel og en slede. Batteriet er i skrivende stund på 946 Wh, men gründerne har et eget batteri under utvikling som skal være klart før lansering. Dagens versjon har en toppfart på 25 km/t og gir maks rekkevidde på 45 kilometer med motorassistanse til pedaltråkkingen.

Det finnes mange snøsykler på markedet, men det spesielle med Arosno E-trace er at den er elektrisk, og at den tilfredsstiller EU-kravene for å klassifiseres som en elsykkel, med nødvendige begrensninger på fart og effekt.

Arosno har satt sammen en rekke hyllevare-komponenter fra elsykkelprodusenter i markedet, blant annet pedalsystem fra Shimano og bremser fra Magura, og mener det er avgjørende for denne typen innretninger at de blir klassifisert som elsykler.

– Det krever ikke sertifikat, og du må ikke begrense deg til å bruke regulerte områder. Denne kan brukes overalt - den er stillegående og utslippsfri, sier de.

Første versjon selges for ca. 7000 euro.

Den svenske motorsykkelen har to batterier og er skreddersydd for det afrikanske markedet. Men produksjonskostnadene må fortsatt ned.
Les også

Vil masseprodusere elektriske motorsykler – investorene strømmer til

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.