– Ja, er det kanskje ikke så overraskende svaret til salgssjef Sjur Heglund i Think.
– Vi ser jo at elbilkonkurransen hardner til. Men realiteten er fortsatt at vi er en særstilling. De som nærmer seg først ser vi er Mitsubishi iMiEV med PSA-søstrene og Nissan med Leaf kanskje mot slutten av neste år. Men det er fortsatt et stort marked og potensial. Når vi kommer med fire seter og aircondition, kan vi tilby det samme som de andre, sier Heglund til Teknisk Ukeblad.
Samme pris
Think kommer til å selge fire seter til prisen av to.
Det vil si at Think City med fire seter får samme veiledende pris som toseteren har hatt den siste tida: 244 000 kroner.
Sistnevnte får nå en prisreduksjon på 20 000 kroner i pris, slik at den selges for 224 000 kroner.
– Vi kommer til å kjøre en priskampanje på toseteren en periode framover for å hindre bråstopp i salget av denne, opplyser Heglund.
Han mener det fortsatt vil være et marked for Think med to seter, og viser til at en stor andel av eksisterende kunder er bedrifter og kommuner som ikke nødvendigvis har behov for mer enn framseter.
Skal du har det nye airconditionanlegget, koster det 6 950 kroner ekstra.
To år på overtid
Veien til baksetene i Think City har vært lang og kronglete.
I august 2008 laget Teknisk Ukeblad en artikkel om Mitsubishi iMiEV, og antydet at blant annet de to ekstra setene ville gi japanerne et fortrinn.
Les saken her: Think-konkurrent på vei
Da var planen til Think å ha en 2+2-variant ved årsskiftet 08/09.
I desember 2008 var det økonomisk krise i Think. Men ambisjonen var fortsatt å få fireseteren ut på markedet. 150 biler til våren, var meldingen fra daværende direktør Richard Canny.
Les saken her: Familie-Think på is
To tusen biler i år
Heglund sier at forsinkelsen har flere årsaker.
Punkt én er selvsagt at elbilprodusenten var konkursen nær ved juletider for to år siden. Det ble et års unntakstilstand før produksjonen startet opp igjen hos Valmet Automotive for et år siden.
– I tillegg var det mer krevende å typegodkjenne den nye rammekonstruksjonen med innfesting av seter og belter. Og da vi først fikk ny kapital og startet opp igjen i Finland, var prioriteten å produsere bilen som var ferdig utviklet og få solgt den. Det er først nå i senere tid at vi har fått på plass igjen ingeniører til utvikling, sier salgssjefen.
På Valmet-fabrikken i Nystad går produksjonen nå med om lag halv maskin. 12-15 Think City ferdigstilles daglig. Full kapasitet er 32 elbiler om dagen.
– Slik det ligger an nå, kommer vi ut av 2010 med 1 700 – 2 000 produserte biler. Det er vi godt fornøyd med. Det er et stort antall historisk sett for Think. I tillegg har vi nå fått på plass forhandlere i hele Norge og importører i hele Europa, påpeker Heglund.
Think City med fire seter går i produksjon helt i slutten av desember. Så bilene kan tidligst leveres rett over nyttår.
Ti tusen biler neste år
Også arbeidet med å opprette en selvstendig produksjonsenhet i USA går framover. Det er nå produsert 100 elbiler i Finland som er sendt over Atlanteren for å få sin amerikanske tilpasning lokalt.
– Den første produksjonslinja er i ferd med å monteres. I starten av 2011 skal de første elbilene skrus sammen i sin helhet i Elkhart. Ambisjonen er å lage 8-10 000 biler i 2011 fordelt på de to fabrikkene.