I 2002 startet Post- og teletilsynet opp tjenesten Telepriser.no. Målet var å gjøre det enklere for folk å se bak reklamen og finne ut hvor et stadig større antall teleaktører lå på prisskalaen.
Tar en pause
Tjenesten har vært bygget opp som kalkulatorer som har gjort det mulig å legge inn behov for ringeminutter, SMS-er, data og annet og få frem den beste tilbyderen.
Men nå er det slutt. Et års tid eller så.
– Vi har lenge tenkt nøye på hvordan vi skal håndtere dette, men vi ser at tiden er inne for en oppdatering av tjenesten. Grunnen er at sammensetningen av priser, slik vi har kunnet gi folk oversikt over til nå, i økende grad erstattes av pakker hvor de ulike tjenestene tilbys samlet. Det tar ikke den gamle plattformen som ble utviklet i 2002 hensyn til, sier assisterende direktør i PT, Elisabeth Sørbøe Aarsæther.
– Vi kan ikke tillate at folk ikke får de beste rådene når de går inn på Telepriser.no. Derfor legger vi tjenesten i dvale et år mens vi utvikler en som er mer moderne. Den skal ta hensyn til alle de nye måtene å selge kommunikasjonstjenester på.
Les også: Telenor har spesialdesignet en smarttelefon til 385 kroner
Må være objektive
Hun understreker at Post- og teletilsynet er nødt til å utvikle en moderne tjeneste som er helt objektiv når den gir råd.
Den nye tjenesten som er planlagt vil bli lansert tidlig i 2016.
I mellomtiden vil den gamle kalkulatortjenesten blir fjernet og erstattet av en side med gode råd til folk om hvordan de bør orientere seg i markedet når de skal kjøpe teletjenester.
– Det er jo vemodig, men i likhet med våre nordiske naboer har vi sett oss nødt til å gjøre dette grepet, sier Aarsæther.
Hun er klar over at mange små teleaktører har vært avhengig av tjenesten for å få bedre synlighet ut mot potensielle kunder, men de må belage seg på å vente et år.
Les også: Post- og teletilsynet får nytt navn
Meget skeptisk
– Vi ser jo også behovet for en ny tjeneste. Problemet er at PT legger ned dagens tjeneste halvannet år før det kommer noe nytt. Små teleaktører som oss er helt avhengig av at en nøytral pristjeneste som Telepriser.no gir forbrukere god informasjon. Alle de andre tjenestene er ikke nøytrale. De er basert på en eller annen kommersiell modell som gjør at aktørene betaler til de som er med i tjenesten. Dette er ikke bra for verken for oss eller forbrukerne, sier styreleder i teleselskapet Primafon, Arnstein Larsen.
Han forteller at de ukentlig får mange nye kunder som oppdager dem på Telepriser.no og han ønsker at den gamle tjenesten kan fortsette til den nye kan overta.
Larsen tror de store vil ta markedsandeler fra de små fordi de vil miste synlighet i et uoversiktlig marked.
Les også:
Verdens første smarttelefon fyller 20 år