Selv om teknologien finnes, er det svært få som benytter trådløs lading av elbilen sin.
For det første må bilen ha riktige komponenter, og for det andre går ladingen ganske sent: Systemet Plugless er et eksempel. Det kan levere 3,3 kilowatt, som typisk er noe mindre enn du vil få med et vanlig 16 ampere ladepunkt i garasjen.
Forskere ved USAs energidepartements Oak Ridge National Laboratory (ORNL) har nå utviklet en løsning som får fart på sakene.
- Les også: Nå kommer trådløs lading av elbiler
20 kilowatt trådløst
Deres løsning kan som verdens første levere en effekt på 20 kilowatt.
Det er nærmere nivået på semihurtig lading, og kan lade enkelte av dagens mindre elbiler på rundt en time.
Det uten at du trenger å fikle med en eneste ledning. Systemet har en virkningsgrad på 90 prosent. Det vil si at 10 prosent av energien går tapt før den havner på batteriet.
Til sammenligning ligger lading med ledning typisk på et sted rundt 95 prosent.
Kort sagt fungerer trådløs lading omtrent som en transformator. Spoler på forsyningssiden induserer spenning i spoler på bilsiden, som igjen lader batteriet. Teknolgi som dette brukes i dag også i mobiltelefoner.
Ser på kraftigere effekter
Prosjektleder Madhu Chinthavali sier i en pressemelding på ORNLs nettsider at de har jobbet med teknologien i tre år, og nå har staket ut veien videre for å få ting nærmere en kommersiell lansering.
De har utviklet en egen inverter, skilletrafo, bilelektronikk og tilkoblingsteknologier til nå. Systemet er installert i en elektrisk Toyota RAV4 for demonstrasjonsformål.
Forskerne ser nå på neste milepæl, som er trådløs lading med 50 kilowatt. Det vil i tilfelle gjøre denne metoden omtrent like kjapp som dagens mest utbredte hurtigladere.
Dette er også et viktig steg for å gjøre teknologien aktuell for større kjøretøy som busser.
- Les også: Derfor kan du ikke lade elbilen raskere
Lading i fart
De ser også på muligheten for såkalt dynamisk lading, som vil si trådløs lading mens bilen er i bevegelse, ved at bilen forsynes av spoler i veien.
Teknologien er utviklet i samarbeid med Toyota, Cisco Systems, Evatran, og Clemson University International Center for Automotive Research.