Philips lysdivisjon har funnet ut at LED-lamper kan sende ut en digital kode i form av lys. Helt uten at øyet oppfatter annet enn god belysning. De har laget et system som modulerer en 16 bits kode inn i hver enkelt lampe i et 2 kHz frekvensområde, forklarer sjef for LED-basert innendørs posisjonering i Philips Lighting, Gerben van der Lugt.
Det betyr at de kan gi inntil 65.536 lyspunkter hver sin individuelle kode. Systemet virker selv om lyset dimmes ned. Dette er perfekt for butikker som vil hjelpe kundene til å finne frem - eller lede dem i retningen de vil.
Ny teknologi: Snart skal anlegget suge bort søppelet til 10.000 norske hjem
Snakker med telefonen
Her, som på så mange andre områder, er det smarttelefonen som er hjelpemidlet. En app inneholder et kart over butikken og frontkameraet ser etter lyssignalene.
Franske Carrefour skal teste ut systemet i et 7.800 kvadratmeter stort supermarked i Lille. De har byttet ut de tidligere lysstoffrørene og sparer halvparten av strømmen til belysning på kjøpet i tillegg til at de vil gi kundene posisjonsinformasjon med ned til 10 til 15 cm nøyaktighet.
Det er nok til å fortelle folk på hvilken siden av hyllene i butikken de finner det de leter etter.
Les også: SIM-kortets dager er snart talte
Mer enn posisjon
I tillegg til å være et verdifullt navigasjonsverktøy for kundene kan kundene få tilsendt reklame tilpasset stedet de er i inne i butikken. Erfaring viser at responsraten på gode tilbud er svært høy når folk har dem i nærheten.
De kan også få forslag til oppskrifter og selvfølgelig også informasjon om hvor de finner alle ingrediensene. Meldingene til kundene overføres via butikkens egen wifi eller over mobilnettet. Strømforbruket i telefonen med frontkameraet aktivt er omtrent det samme som når man slår på GPS-mottakeren.
Les også: Vi oppgraderte fra norsk til engelsk Windows 10. Ville det fungere?
Skybasert
I tillegg til å produsere selve lys- og datakildene har Philips har utviklet en egen programvaresystem for systemet de kaller VLC - Visible Light Communication. All informasjonen om varene plassering og kartene over butikken ligger i en egen nettskyapplikasjon som Philips vil drifte.
Selskapet ser for seg masse ny innovasjon som skal styrke båndet mellom butikken og kundene basert på systemet. Systemet er ikke bare rettet mot kunder.
Carrefour kommer også til å benytte det til å forenkle jobben til de som jobber der. Når varer skal etterfylles over nesten åtte mål butikkareal kan det være godt å ha noen fyrtårn til orientering.
Unik video: Unik video: Bli med inn i Kompletts splitter nye robotlager