Neste år kommer både store og små bulkskip til å bli sugd fast med vakuum til kaikanten når de skal laste. Tunge trosser og farlig arbeid med fortøyning er erstattet av MoorMastere på kai 7.
Med to kaier og rask fortøyning kan LKAB øke utskipningskapasiteten fra dagens vel 20 millioner tonn til nærmere 30 millioner tonn per år.
– Vi sparer veldig mye tid ved hvert skipsanløp, minst 40 minutter. Dermed kommer vi raskere i gang med lasting, sier prosjektsjef Bjørnar Bendiksen i LKAB Narvik.
Når skipet skal gå fra kai, er fortøyningen sluppet på et par sekunder, fjernstyrt med radiostyrt kommunikasjon, produsert av tidligere Micro-control på Hell ved Trondheim.
Bendiksen har ikke regnet på hva det betyr i kroner og øre.
– Men hver time spart ved kai er gunstig. I dag ligger det skip på reden og venter på å komme til kai, sier Bendiksen.
- Ny kran vekker oppsikt: – Det sa «pling» da jeg så den. Den krana må vi bare ha
Mangler logistikk
I april la første skip til den nye kai 7. Anangel Mariner fikk æren av å teste det nye fortøyningssystemet. Selve lastesystemer er ikke på plass ennå.
– Kaianlegget er klart, men logistikksystemer bak er ikke ferdig før utpå nyåret, sier Bendiksen.
Et nytt logistikkanlegg på land omfatter siktestasjon, transportører som kobler kai og skipslaster samt malmlagrene i Sila, Lundbergsjakta og nye lagre som er under planlegging.
Skipslasteren på 1750 tonn er nettopp kommet til Narvik. Når den er ferdig montert, er kapasiteten nominelt på 9000 tonn i timen. I praksis er det snakk om 6000 tonn ettersom den må fordele lasten og flytte seg til nye lasterom.
18 sugekopper
LKAB ga i 2013 Peab kontrakt på 120 millioner for å bygge en 160 meter lang ny utskipningskai for jernmalm. Entreprenøren har brukt ca. ett år på selve kaia, bygget opp med 75 pæler med diameter på 800–1000 mm. Kaidekket er i betong.
Cavotec, med norsk kontor i Mjøndalen, har levert 18 Moormastere, det vil si vakuumfortøyningssystemet. Hver av de 18 enhetene er utstyrt med sugekopper på 2x2 meter.
Det kan takle horisontale bevegelser på opp mot to meter, samt de store tidevannsvariasjonene på 7–8 meter.
Ved 80 prosent belastning er effektbehovet 640 kW. 20 prosent er beholdt i reservekapasitet i tilfelle ekstremvær.
Ifølge Bendiksen foretar Cavotec nå noen justeringer av anlegget etter en testperiode som avdekket behov for noen reguleringer.
Tre i Norge
Dette blir Cavotecs nordligste leveranse av Moormaster.
I Norge er det bare batteriferga Ampere som benytter vakuumfortøyning. På kaiene i Lavik og Oppedal på E39 er det montert Moormaster for å sikre rask fortøyning og at ferga ligger rolig når den kobles på for lading.
– Vi ser også interesse for vakuumfortøyning på andre fergekaier. Da slipper fergene å bruke motorkraft for å dytte mot kaia for å holde seg i posisjon. Det kan bety 10–15 prosent besparelser i drivstoff, og man slipper problemer med utvasking av kaifundamenter, sier Sofus Gedde-Dahl, administrerende direktør i Cavotec Norge.
Cavotec vil i 2017 ha 39 leveranser av Moormaster. Det patenterte systemet ble opprinnelig utviklet i New Zealand, men i 2004 kjøpt opp av Cavotec. Selskapet kjøpte også opp Micro-control, som produserer radiobasert fjernstyringssystemer.
Hver av de 18 Moormasterene har en gummiring rundt platene på 2x2 meter som tetter mot skipssiden.
Ujevnheter som sveisesømmer har ingenting å si for sugekoppen på 200 kilonewton, som tilsvarer 20 tonn.
Lang historie
Til sammen er det fraktet ut 1,1 milliarder tonn jernmalm fra Narvik. Malmen kommer med tog fra Sverige.
Første utskipning fra Narvik var i november 1902. I september i år noterte LKAB havneanløp nr. 50.000 da den 192 meter lange og 32 meter brede Weser Stahl la til kai. Skipet på 47.257 dødvekttonn og 37.418 m3 lastekapasitet ankom byen 24. september i år.
Hvert år er det mellom 200 og 300 anløp av skip som skal laste jernmalm fra LKAB.
Med to kaier og mulighet for å ha en stor på opptil 310 meter, eller to mindre skip ved kai 7, skal det bli minimal ventetid for å komme til kai. Det vil dermed redusere helsefarlige lokale luftutslipp av NOx, svovel, sot og partikler.
- Les også: Virgin ville bygge cruiseskip med X-Bow