Mandag kveld starter testingen av et nytt system i Nordbytunnelen i Akershus.
I løpet av uken som var har det blitt montert opp en rekke høyttalere i tunnel. Dette skal forhåpentligvis bedre trafikksikkerheten ved ulykker og brann.
Les også: – Bedre veier gir ALLTID mer kø
Fra olje og gass
Systemet som skal testes ut er ikke nytt. Det brukes på de fleste større oljeplattformer, for å informere arbeiderne om ting som skjer.
– Men dette er første gangen vi tester det i en veitunnel, forteller Simen Kjellberg, produktsjef i Zenitel.
I både Tyskland, England, Nederland og Australia er det vanlig med høyttalere som varsler bilister om hva de skal gjøre dersom de må forlate bilen inne i tunneler. Per i dag finnes det få liknende løsninger i Norge.
– Selv om systemet i utgangspunktet er utviklet for olje- og gass har planen hele tiden vært å finne nye markeder for det. Vi mener systemet er spesielt godt egnet til tunneler siden det er IP-basert og enkelt knytter sammen tunnelene og veitrafikksentralen, sier Kjellberg.
Våren har kommet: Våren har kommet: Her er en ni meter høy brøytekant
Bedre trafikksikkerhet
Når det oppstår brann i en tunnel må bilister i utgangspunktet berge seg selv ut. Når de forlater bilen kan det være vanskelig å navigere i en mørk tunnel full av røyk.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
– Da kan det være betryggende med et høyttaleranlegg som gir instruksjoner om hva man skal gjøre og hvor man skal gå, sier Torbjørn Tollefsen, ansvarlig for brannsikkerhet i Oslo og Akershus, i Statens Vegvesen.
Tollefsen har foreløpig ikke vært med på å teste løsningen selv, men sier alt han har hørt om den er veldig lovende.
– Dersom løsningen er så god som jeg har hørt, vil den kunne være med på å effektivisere rømning ved brann eller ulykker og dermed bedre sikkerheten i norske veitunneler, sier han.
Les også: Stengte tunneler koster næringslivet 700 millioner
![Formålet med høyttalerne er å bedre trafikksikkerheten dersom det oppstår brann i tunneler.](https://images.gfx.no/580x/1667/1667705/1200042334.jpg)
Ekstreme volumer
Tollefsen er spent på hvor godt systemet kommer til å fungere i tunnelen.
– Utfordringen i tunneler er lyden. Man må opp i et ekstremt høyt volum for å overdøve alle de andre lydene inne i en tunnel, sier han.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Kyoto Group og Schneider Electric inngår intensjonsavtale – skal elektrifisere industrien sammen](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826421/Ronny_Micaelsen_1600x900.jpg)
Når brannvifter står på for fult har de et volum som går helt opp til 90 desibel.
– Høyttaleranlegget må derfor opp i så mye som 100 desibel for å ha effekt, og det har systemet vårt, sier Kjellberg.
Les også: Nå blir det vanskeligere å få bilen gjennom EU-kontrollen
Må unngå ekko
En annen utfordring i tunneler en gjenklangslyden.
– Om du roper høyt i en tunnel tar det rundt ti sekunder før lyden dør helt ut. Vi samarbeider derfor med en produsent som lager rettede horn, som i minst mulig grad skyter lyd inn i sideveggene. På denne måten forhindrer vi ekko, forklarer Kjellberg.
Alle høyttalerne peker i tillegg i samme retning.
– Lyden bruker en viss mengde tid på å bevege seg i luft. Så om du står ved en høyttaler vil du først høre lyden fra høyttaleren før denne 120 millisekunder etter at du hører den første. Vi kompenserer for dette ved å stille inn alle høyttalerne så lyden høres på likt, sier han.
Hørte på befolkningen: Hørte på befolkningen: Nå skal de utrede ny trasé på E39