25 millimeter-ammunisjonen Apex fra Nammo er ved siden av missilet JSM det viktigste norske industribidraget til F-35-programmet.
Ni år etter at utviklingen startet, nærmer det seg nå luft til bakke-testing mot virkelige mål.
Det er klart etter at Nammo og Forsvarets logistikkorganisasjon (Flo) onsdag inngikk en avtale verdt 170 millioner kroner om siste del av utviklingen av ammunisjonen beregnet på F-35-maskinkanonen.
Multirolle
Nammo-ammunisjon brukes fra før i F-16, men også i flere andre miliærfly: F-18, Harrier, AMX, Tornado og angrepshelikopteret A129.
Selskapet startet utviklingen av Apex («armour piercing, explosive») i 2006. Poenget med ammunisjonen er at den skal fungere like godt både mot myke og harde mål.
Slik F-35 er et multirollefly, er Apex en multirolleammunisjon.
– Den sikrer at F-35 vil kunne bruke kanonen effektivt mot et mye bredere spektrum av mål. Dette er viktig for Norge, da vi bare har én type kampfly som må kunne løse alle typer oppdrag, sier Morten Klever som er direktør for Kampflyprogrammet.
Les også: Nå trener F-35 og F-22 sammen for første gang
Klart for trinn to
Nammo har nå fullført bakkekvalifisering av den panserbrytende ammunisjonen. Det vil si at Apex som sådan er kvalifisert for GAU-22/A gatlingvåpenet som sitter i F-35.
Neste steg er å gjøre en del nye tester. Måleresultatene fra disse testene gir input for å gjøre den endelige integrasjonen i kampflyet. Trinn to av Apex-utviklingen skal etter planen foregå de kommende 18 måneder.
Dette er et avansert testprogram for å fastslå ytelsesegenskapene til Apex. Det er både en del teoretisk analyse og en del skyting og testing på tekniske mål.
Her gjøres det masse registreringer, for eksempel med høyhastighetskameraer, for å se på reelle fragmenthastigheter og -størrelser.
Les også: New York kan få verdens første underjordiske park
Skyting på faktiske mål
Siste del av testinga er skyting på faktiske mål, altså luft-til-bakketesting.
Mens de tekniske målene befinner seg på Raufoss, er det US Air Force som skal gjennomføre de praktiske skyteforsøkene på sin Eglin-base nordvest i Florida.
Det er et sett med mål som skal beskytes, blant annet infanterivogner, sivile kjøretøy, helikopter og lette båter.
Når alt av data er samlet inn og analysert, blir dette lagt inn i elektronikken i F-35, det vil si «mission planning»-systemet.
Les også: Slik blir hjelmene til de norske F-35-flygerne
Redusert rikosjettrisiko
I kontrakten mellom Flo og Nammo, der Flo dekker 145 millioner kroner og Nammo 25 millioner, ligger også utvikling av en egen øvingsammunisjon (TP-T) med Nammo-konseptet redusert rikosjettrisiko (RRR).
– Ballisitisk er den identisk med Apex, men hovedpoenget er at den brytes opp i fragmenter med dårlig flygedyktighet så snart den treffer bakken, uansett hva bakken er laget av. Dermed reduseres risikoen for rikosjetter opp i lufta som treffer flyet under trening mot bakkemål og man kan drive taktisk øving med ammunisjonen på mindre øvingsfelt, forklarer Vegard Sande som er direktør for mellom- og grovkaliberammunisjon på Nammo Raufoss.
Les også: Hevder dette er kopiering av norsk skiteknologi
Også F-35B/C
På F-35A, altså versjonen som Norge skal bruke, er automatkanonen montert rett over det venstre luftinntaket på flyet.
PGU-47/U, som er den amerikanske betegnelsen på ammunisjonen, kan også bli integrert i STOVL-versjonen F-35B og hangarskipversjonen F-35C. F-35B og F-35C bærer kanonen i en våpenpod under buken ved behov.
Nammo har siden i fjor hatt en såkalt FCT-kontrakt med US Navy som i første omgang vil ende med bakkekvalifisering av Apex for disse flyene.
– Vi anser det som svært sannsynlig de deretter tar steget mot full integrasjon. Denne prosessen foregår helt uavhengig av det norske programmet og A-versjonen, selv om vi prøver å samkjøre resultater fra de ulike testaktivitetene, sier Sande til Teknisk Ukeblad.
Han påpeker at selv om det er forskjellig matesystem på F-35A og F-35B/C, er selve kanonen identisk. Imidlertid er det slik at i USA er det egne kvalifiserings- og integrasjonsløp avhengig om ammunisjonen skal til US Air Force, US Navy eller Marine Corps.
Les også: Slik kan du få 8 kvm mer boareal på 200 kvadrat
10 mrd
Apex er foreløpig den eneste ammunisjonen som kan bli integrert i alle tre F-35-versjonene.
Nammos mål er at ammunisjonen blir tatt i bruk av alle F-35-partnerlandene, og har tidligere anslått et markedspotenisal på 10 milliarder kroner fordelt utover kampflyets levetid.
Ifølge Morten Klever er det stor Apex-interesse også blant andre framtidige F-35-brukere.
Les også:
Noreco var et fremadstormende norsk oljeselskap. Så gikk alt galt
Nammo hentet inn som superreserve for nytt Thales-missil
Her skyter F-35 med skarpt for første gang