Jernbaneverket melder at de nå har sendt ut tilbudsdokumenter for innføringen av Follobanen til Oslo S.
Dokumentene er sendt ut til de seks prekvalifiserte partene.
- AF Gruppen Norge AS, Norge
- Bilfinger Construction GmbH, Tyskland
- Salini Impregilo, Italia
- Et arbeidsfellesskap (Joint Venture) mellom selskapene Skanska Norge AS og Ed. Züblin AG, Norge /Tyskland
- Società Italiana per Condotte d'Acqua S.p.A, Italia
- Veidekke Entreprenør AS, Norge
Vanskelig grunn
Prekvalifiseringen ble gjort i juni, og da var Jernbaneverket svært fornøyde.
– Responsen på kontraktene har vært svært god. Interessentene var mange, og alle tilfredsstilte våre minimumskrav, så vi har vært i en luksussituasjon, sa anskaffelsesleder Jan Vormeland til Teknisk Ukeblad den gang.
Da understreket han at grunnforholdene rundt Oslo S er vanskelige, og at det var blitt tatt ekstra hensyn til i prekvalifiseringen.
– At selskapene har erfaring med arbeid i kvikkleire er helt klart viktig om de skal få denne kontrakten, sa han.
Les også: Sommervarmen skaper solslyng på jernbanen
Kulvert
Arbeidene omfatter blant annet bygging av en 600 meter lang betongkulvert for Follobanen og Østfoldbanen gjennom Middelalderparken og Klypen-området, etablering av byggegrop og videreføring av kulverten under dagens jernbanespor på Loenga og tilkobling til plattformer på Oslo S.
Kontrakten innebærer også jernbanetekniske arbeider som bygging av spor, kontaktledninger og strømforsyning på strekningen fra Oslo S, gjennom og under Middelalderparken og til tunnelinnslaget i Ekebergåsen.
Kontraktsignering skal etter planen skje i løpet av neste vår.
Les også: Denne eldgamle tunnelmetoden skal hindre katastrofe på Follobanen
Norges største
Follobanen er Norges største samferdselsprosjekt, og omfatter 22 kilometer nytt dobbeltspor fra Oslo S til Ski. Strekningen får også det som blir Norges lengste jernbanetunnel, på 20 kilometer.
Tunnelen blir også Norges første med to atskilte tunnelløp, og gir mulighet for halvert reisetid Oslo-Ski.
Totalt fire kontrakter skal deles ut. I tillegg til innføringskontrakten omfatter to kontrakter arbeid med tunnelen og én kontrakt strekningen Langhus-Ski.
Les også:
Dropper ballast - støper sporet rett i tunnelgrunnen