Aldrende Sea King redningshelikoptre er et vesentlig steg nærmere velfortjent pensjonsalder:
Nå er det første eksemplaret av etterkommeren, AW101, ferdigbygget.
Etter planen skal det første helikopteret starte opp motorene og begynne bakkekjøring i løpet av denne uka.
Det er en grundig testing av alle systemer som skal til før maskinen er klar for sin jomfruferd.
– Det ligger an til at første flygning blir rett før eller rett over påske, opplyser Bjørn Ivar Aarseth, som er sjef for Nawsarh, anskaffelsesprosjektet for redningshelikoptre.
Det vil i så fall være nøyaktig etter tidsskjema.
- NH90 er «litt» etter skjema: Her er Forsvarets nye ubåtjeger
Mars, mai og september
De to første norske helikoptrene har vært i produksjon på fabrikken i Yeovil i Somerset i Sørvest-England siden mai/juni i fjor.
Det er også et tredje helikopter under bygging hos produsenten som fram til nyttår het Agusta Westland, men som nå betegnes som helikopterdivisjonen i Finmeccanica.
Slik planen er nå, skal helikopter nummer to i lufta i midten av mai, mens det tredje helikopteret skal fly første gang i midten av september.
Mens den første maskinen fortsatt er kledd i sin grønne grunnfarge, vil det andre helikopteret være det første som lakkeres i 330-skvadronens farger.
Derfor er det trolig denne maskinen som blir midtpunktet på en utrullingsseremoni.
- Sjekk forskjellen på AW101 og Sea King: Så mye bedre er de nye redningshelikoptrene
Aesa-radaren er klar
Som Teknisk Ukeblad har beskrevet tidligere, er aesa-radarinstallasjonen blant det mest teknologisk banebrytende på de norske redningshelikoptrene.
For å unngå å plassere radaren under buken og dermed ødelegge for bakkeklaringen, skal de aktive fasestyrte array-antennene fordeles på tre paneler:
Ett i snuta og de to andre i hver sin sponson (på siden av skroget) som hver dekker 120 grader.
Det blir to måneder flytesting med det første helikopteret før radaren skrus på:
– Radartesting om bord i helikopteret starter i månedsskiftet mai/juni. Radaren har vært testet i lufta tidligere, i fastving-testfly, og den fungerte utmerket, sier Aarseth.
I fjor ble det holdt fram som en risiko for at den nye søkeradaren ikke skulle bli klar i tide, men produsenten Selex ES har åpenbart utnyttet tida godt.
Testene viste full 360-graders dekning med «sømløs» overgang mellom de tre panelene. Men det er altså først til våren at det kan verifiseres at installasjonen fungerer som forutsatt i selve helikopteret.
- Teknologisk løft på tampen av levetida: Slik blir 40 år gamle Sea King mer moderne
Italiensk søster
Den norske versjonens typebetegnelse er AW101-612 og baserer seg på den italienske csar-versjonen («combat sar») AW101-611.
Den første italienske maskinen, som heter HH-101A «CAESAR», fløy for første gang 19. mars i 2014 og ble ferdig sertifisert om lag et år senere.
Det er Italias militære luftfartsmyndighet som utfører sertifiseringen for den norske versjonen også, på vegne av Forsvarsmateriell, og den prosessen pågår for fullt.
Italia har mottatt fire av sine 15 bestilte AW101, og det første helikopteret ble satt i operativ drift i slutten av februar.
Deres versjon er fast konfigurert med pansrede cockpitseter og en del annen ballistisk beskyttelse, samt tre M134, 7,62 mm gatlingvåpen (Minigun).
- Omdiskutert helikoptersak: Dette bildet får det til å gå kaldt nedover ryggen på norsk offshorenæring
Til Norge om et år
De første helikoptrene skal først benyttes til trening og sertifiseringsaktiviteter i England.
Deretter flyr trioen til Sola lufthavn i april 2017 og starter umiddelbart en test- og evalueringsfase som kalles «OT&E» og er beregnet å ta et år.
Fra 2018 skal de nye redningshelikoptrene innføres på Sola og deretter på 330-skvadronens øvrige fem baser i denne rekkefølgen: Ørland, Banak, Bodø, Rygge og Florø.
- Triton kan fly Norge rundt to ganger på ett oppdrag: Er dette dronen som skal erstatte Orion-flyene i Norge?