Trådløs lading for elbiler er i ferd med å bli standardisert, og kommer antakeligvis til å bli kommersialisert i løpet av et par år.
Det er SAE International (Society of Automotive Engineers) som er i ferd med å utarbeide en felles standard.
Planen er at de normative spesifikasjonene SAE TIR J2954 skal muliggjøre en kommersiell utrulling av trådløs ladeinfrastruktur innen 2020.
Slik fungerer trådløs lading
Poenget med trådløs lading er, åpenbart, at bileieren skal slippe å koble noe til bilen for å fylle på strøm.
Teknologien bak er i seg selv gammelt nytt, da det er flere som har utviklet slike løsninger tidligere, og det brukes blant annet i mobiltelefoner i dag.
Rent praktisk er trådløs lading egentlig ikke annet enn en transformator hvor spolene er separert i hver sin enhet. Når spolen i bilen plasseres over ladeplatens spole, induseres en strøm i bilen, som igjen lader batteriet.
I realiteten kan strømmen overføres i den retningen man ønsker, slik at det også er mulig å hente strøm fra bilen trådløst også.
Løsninger finnes allerede
Det finnes allerede kommersielt tilgjengelige løsninger for trådløs lading av elbiler. Til nå har det imidlertid vært snakk om proprietære løsninger som gjerne installeres av tredjeparter. De fungerer ikke nødvendigvis med hverandre.
SAE TIR J2954 er et første steg mot standardisering. Med en felles standard, kan man slippe samme fragmentering av standardene som i dagens hurtigladermarked, hvor europeiske bilfabrikanter bruker enn annen ladeplugg enn de asiatiske.
SAE og ISO jobber sammen for å utvikle en felles standard, slik at SAE J2954 og ISO 19363 dekker de samme spesifikasjonene.
Arbeidet med standarden ble påbegynt allerede i 2010, og standarden er ferdig utarbeidet. Den er nå under uttesting ved Idaho National Lab, i et sambarbeid mellom SAE og det amerikanske energidepartementet.
- Testes i Storbritannia: Trådløs lading i veibanen
To nivåer kommer først
Det som i første omgang valideres er de to første energinivåene; WPT 1 og 2. Disse leverer henholdsvis 3,7 og 7,7 kilowatt.
Slike effekter egner seg godt til hjemmelading, ettersom vanlig hjemmelading vanligvis er på nedre del av disse nivåene. Med en WPT 1-ladeplade i garasjegulvet, vil du bare trenge å parkere for å lade med samme effekt som i en 3,7 kilowatt hjemmelader i dag.
De neste nivåene er WPT 3 og 4, som skal levere 11 og 22 kilowatt. Disse nivåene vil imidlertid bli spesifisert senere. Dette er arbeid som er underveis.
11 og 22 kilowatt er det som i dag omtales som «semihurtig» lading, og det er ikke like vanlig å ha slike effekter i garasjen hjemme. For kjøpesentre og ladesteder kan det imidlertid være mer aktuelt å tilby trådløs lading med høyere effekt.
Kan utvides med flere funksjoner
Energioverføring fra bil tilbake til strømnett, er foreløpig ikke en del av standarden, men vil bli vurdert senere. Lading i bevegelse, altså med ladespoler i veibanen, er heller ikke vurdert så langt i standarden, men kan bli en del av den senere.
Ulempen er at det sløses vekk litt energi sammenlignet med å lade med ledning.
Så langt har testene ved Idaho National Lab vist at virkningsgraden er mellom 85 og 95 prosent. I verste fall er det altså snakk om at 15 prosent av energien går tapt. Men det er enkelte forskjeller på forskjellige produsenters utstyr.
Gruppen bak SAE J2954 skal komme til enighet om standardiseringen etter at testresultatene gjøres tilgjengelig i desember.
Bilprodusentene som jobber med standardiseringen av J2954 inkluderer BMW, Daimler, FCA, GM og Nissan. I tillegg er bussprodusenter som Volvo og Proterra om bord.
Utstyrsleverandører, som til nå har utviklet egne løsninger, er også involvert, som Qualcomm Halo og SEW.
- Les flere artikler om elbil.