Sent på kvelden lørdag 12. mars skrev oljeselskapet Eni historie: Brønnventilene på Goliat-feltet ble åpnet. Noen timer senere strømmet den første oljen fra Barentshavet.
Men det stormer fortsatt rundt det problemforfulgte Goliat-prosjektet, som startet produksjonen sin godt over to år for sent, 16 milliarder kroner over budsjett og med tre liv på samvittigheten:
Miljøstiftelsen Bellona startet med å politianmelde Eni for en serie utslipp av svarte kjemikalier. Nå har de sendt en formell bekymringsmelding til olje- og energiminister Tord Lien, der de ber om at Eni blir fratatt operatørskapet på Goliat.
I tillegg ber Bellona om at Eni ikke må få tildelt lisenser på norsk sokkel igjen.
– Uryddig og mangelfullt
Bakgrunnen for bekymringsmeldingen til olje- og energiministeren er mangefasettert. I begrunnelsen fra Bellona heter det følgende:
– Vi mener Eni Norge gjennom sin manglende vilje og evne til å etterleve norsk petroleumsregelverk skaper en unødvendig og uakseptabel tilleggsrisiko for forurensning og ulykker. Av denne grunn bør selskapet fratas operatørskapet på Goliat-feltet.
Bellona viser blant annet til de gjentatte regelverksbruddene som har funnet sted på Goliat – som Petroleumstilsynet har påpekt en rekke ganger – samt det de kaller uryddig og mangelfull styring av byggeprosessen til plattformen.
– Vi mener det er avdekket forhold som viser at Eni Norge mangler både evne og vilje til å etterleve kravene til sikkerhet i det norske petroleumsregelverket og av denne grunn er uskikket til å inneha operatørskap på norsk sokkel.
Bellona-leder Frederic Hauge sier til Teknisk Ukeblad at han kommer til å foreslå at oljeselskapene i fremtiden må dekke store overskridelser selv, i stedet for å få det trukket av på skatten.
– Jeg kommer til å jobbe politisk for at overskridelser på over 10 prosent må dekkes fullt og helt av oljeselskapene selv. Vi kan ikke finansiere udugelighet og kriminalitet, sier Bellona-leder Frederic Hauge.
– Jeg kommer også til å be Olje- og energidepartementet om ikke å tildele flere lisenser til Eni, etter hvordan de har håndtert Goliat, sier han.
Kjenner ikke innholdet
Bellona mener Statoil, som er eneste partner på feltet, må ta over operatørskapet på Goliat.
– Eni Norge har vist en opptreden som i praksis bidrar til økt risiko for både uønskede og utslippshendelser og storulykker. Vi mener Eni bør fratas operatørskapet og at dette isteden overlates til Statoil som har den nest største eierandelen.
Da Teknisk Ukeblad kontaktet Olje- og energidepartementet, opplyste departementet at de ikke har registrert brevet ennå.
Heller ikke Eni Norge kjenner til innholdet i brevet.
– Vi kjenner ikke til dette brevet, så det er vanskelig å kommentere, sier kommunikasjonsdirektør Andreas Wulff.