En fersk undersøkelse viser at næringslivet har svært høy tillit til Altinn.
- 95 prosent opplever tjenesten som trygg å bruke
- 85 prosent synes løsningen med elektroniske skjema og tjenester er enkel
– Det viser at satsing på kvalitet, testing og stabil drift av Altinn har vært vellykket, sier næringsminister Monica Mæland i en pressemelding.
Den satsingen kom etter en rapport som avdekket store mangler på disse områdene.
Byks
Undersøkelsen ble gjort i juni blant 2000 næringslivsledere, og konklusjonen er at de opplever Altinn som mer stabil og enklere å bruke.
Mens 74 prosent opplevde Altinn som stabil og tilgjengelig i 2013, er det hele 85 prosent som svarer det samme i år.
En like stor andel svarer at Altinn er enkel å bruke til skjemarapportering. Det er et byks på 11 prosentpoeng siden i fjor.
På spørsmål om hvor fornøyd brukerne er med Altinn-løsningen alt i alt, har andelen som er fornøyd eller svært fornøyd økt fra 76 prosent i 2013 til 83 prosent i år.
Les også: Han utviklet en av internetts viktigste teknologier. Nå går han av med pensjon
Sikkerhet
95 prosent opplever at det er trygt å bruke tjenestene på plattformen. Det er en fremgang på ni prosentpoeng fra i fjor.
– I Altinn-samarbeidet finner vi etater som Nasjonal sikkerhetsmyndighet og Økokrim, så sikkerhet er avgjørende og vil fortsatt ha høy prioritet hos Brønnøysundregistrene, sier Altinn-direktør Kjersti Lauritzen.
Holdningene har endret seg en del siden de store problemene våren 2012, som ble fulht opp med en mer bevisst satsing på ressurser.
Les også: Hva er likheten mellom internett og Altinn?
Regnestykket
Minst et par ganger i året gjentas budskapet om at næringslivet sparer én milliard kroner på denne tjenesten.
Nå foreligger også et regnestykke som viser at innsparingen ligger på mer enn 1,5 milliarder kroner.
I gjennomsnitt sparer bedriftene 25 minutter på å sende et skjema digitalt via Altinn.
I 2013 ble det sendt inn 12 millioner slike skjemaer.
315 : 60 x 25 x 12.000.000 = 1.575.000.000
I tillegg kommer innsparingene for de offentlige virksomhetene som mottar skjemaene elektronisk, samt sparte portokostnader.
Les også:
Nesten halvparten av it-ingeniørene frykter konkurransen fra lavkostland