IT

Næringslivet føler seg tryggere på Altinn enn noen gang før

Ny undersøkelse.

Næringsdepartementet kan dokumentere økende tillit til tjenesteportalen Altinn.
Næringsdepartementet kan dokumentere økende tillit til tjenesteportalen Altinn. Bilde: Skjerm
28. aug. 2014 - 12:37

En fersk undersøkelse viser at næringslivet har svært høy tillit til Altinn.

  • 95 prosent opplever tjenesten som trygg å bruke
  • 85 prosent synes løsningen med elektroniske skjema og tjenester er enkel

– Det viser at satsing på kvalitet, testing og stabil drift av Altinn har vært vellykket, sier næringsminister Monica Mæland i en pressemelding.

Den satsingen kom etter en rapport som avdekket store mangler på disse områdene.

Byks

Undersøkelsen ble gjort i juni blant 2000 næringslivsledere, og konklusjonen er at de opplever Altinn som mer stabil og enklere å bruke.

Mens 74 prosent opplevde Altinn som stabil og tilgjengelig i 2013, er det hele 85 prosent som svarer det samme i år.

En like stor andel svarer at Altinn er enkel å bruke til skjemarapportering. Det er et byks på 11 prosentpoeng siden i fjor.

På spørsmål om hvor fornøyd brukerne er med Altinn-løsningen alt i alt, har andelen som er fornøyd eller svært fornøyd økt fra 76 prosent i 2013 til 83 prosent i år.

Les også: Han utviklet en av internetts viktigste teknologier. Nå går han av med pensjon

Sikkerhet

95 prosent opplever at det er trygt å bruke tjenestene på plattformen. Det er en fremgang på ni prosentpoeng fra i fjor.

– I Altinn-samarbeidet finner vi etater som Nasjonal sikkerhetsmyndighet og Økokrim, så sikkerhet er avgjørende og vil fortsatt ha høy prioritet hos Brønnøysundregistrene, sier Altinn-direktør Kjersti Lauritzen.

Holdningene har endret seg en del siden de store problemene våren 2012, som ble fulht opp med en mer bevisst satsing på ressurser.

Les også: Hva er likheten mellom internett og Altinn?

Regnestykket

Minst et par ganger i året gjentas budskapet om at næringslivet sparer én milliard kroner på denne tjenesten.

Nå foreligger også et regnestykke som viser at innsparingen ligger på mer enn 1,5 milliarder kroner.

I gjennomsnitt sparer bedriftene 25 minutter på å sende et skjema digitalt via Altinn.

I 2013 ble det sendt inn 12 millioner slike skjemaer.

315 : 60 x 25 x 12.000.000 = 1.575.000.000

I tillegg kommer innsparingene for de offentlige virksomhetene som mottar skjemaene elektronisk, samt sparte portokostnader.

Les også:

Nesten halvparten av it-ingeniørene frykter konkurransen fra lavkostland

Amazon og Google får ny, norsk skykonkurrent

Mannen bak pop-up-reklamen: – Unnskyld!  

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.