For andre gang på kort tid kommer Nammo et stort, internasjonalt missilprogram til unnsetning.
Sist var det som midlertidig eneleverandør av rakettmotoren til Raytheons Amraam-missil.
Nå skal Raufoss-fabrikken også levere motorer til LMM-missilet som Thales skal produsere for det britiske forsvaret og som skal brukes på de nye AW159-helikoptrene.
Tekniske problemer
LMM står for «Lightweight Multirole Missile». Utviklingen av lavkostnadsmissilet startet i 2008 og er et samarbeid mellom blant andre Thales UK og det britiske forsvarsdepartementet (MoD).
En av de opprinnelige industripartnerne, rakettmotorprodusenten Roxel, er imidlertid fjernet fra prosjektet.
Roxel skal ha støtt på tekniske problemer de ikke har klart å løse og har ikke klart å oppfylle ytelseskravene til motoren.
Selskapet eies av MBDA og Safran og er Europas ledende rakettmotorprodusent og tredje størst i verden.
Det er Defense News som har gravd fram nyheten om skiftet av motorleverandør.
Ifølge tidsskriftet ble valget av Nammo gjort allerede sent i 2012, uten at dette ble kommunisert til omverdenen.
Roxel ble deretter vraket fra prosjektet og det skal pågå en tvist om tidligere utbetalte utviklingsmidler.
Les også: Slik bygger den norske forsvarsindustrien relasjoner til Pentagon
AW159 Wildcat
LMM har en diameter på 76 mm, veier 13 kg, hvorav stridshodet utgjør 3 kg og har en maksimal rekkevidde på 6-8 000 meter.
Det styres mot målet sitt ved hjelp av laser/semiaktiv laser (SAL) og IR-søker, og skal brukes både mot bakke- luft- og sjømål. Her er flere detaljer om missilet.
LMM skal på sikt integreres med en rekke lette plattformer. Men i første omgang skal missilet brukes på Agusta Westland AW159 Wildcat-helikoptre som skal bli operative i Royal Navy neste år.
AW159 er en videreutvikling av Lynx/Super Lynx.
Den første produksjonskontrakten på tusen missiler ble tegnet for tre år siden. Missilet skal produseres på Thales UKs fabrikk i Belfast.
Les også: Se hæren kjøre stridsvogn med Oculus Rift
Fåmælt
For Nammo er det åpenbart en anerkjennelse å overta der industristorheter som MBDA/Safran feilet.
Situasjonen minner om da Nammo for fire år siden klatret opp som andreleverandør av rakettmotorer til Raytheons AIM-120 Amraam-missil, men deretter de facto ble eneleverandør fordi ATK hadde tekniske problemer med sin motor.
Det har vist seg vanskelig å få mer informasjon om LMM-samarbeidet mellom Thales og Nammo og betydningen av dette:
– Alle spørsmål om LMM må rettes til Thales. Det er alt jeg kan si, uttaler kommunikasjonsdirektør Sissel Solum i Nammo.
– Jeg kan bekrefte at vi jobber med Nammo på rakettmotoren for LMM, men jeg kan ikke kommentere saken ytterligere, sier kommunikasjonsdirektør John Warehand i Thales UK.
TU har også vært i kontakt med Thales Land & Naval Defense ved hovedkontoret i Frankrike, men heller ikke der ønsker de å bidra med flere fakta.
Les også:
Forsvaret henter ut 100 beltevogner fra fjellet og gjør dem nye