INDUSTRI

Nammo redder Raytheon

En militær tekniker kontrollerer et AIM-120B Amraam-missil på vingespissen på et norsk F-16 på flybasen Souda på Kreta i forbindelse med operasjon Odyssey Dawn for snart to år siden. Lenger inn på vingen et AIM-9 Sidewinder kortholdsmissil som Nammo også lager motoren til.  Foto: Lars Magne Hovtun/Forsvarets mediesenter
En militær tekniker kontrollerer et AIM-120B Amraam-missil på vingespissen på et norsk F-16 på flybasen Souda på Kreta i forbindelse med operasjon Odyssey Dawn for snart to år siden. Lenger inn på vingen et AIM-9 Sidewinder kortholdsmissil som Nammo også lager motoren til. Foto: Lars Magne Hovtun/Forsvarets mediesenter
5. mars 2013 - 00:00
Vis mer

Etter to år med motorproblemer kan Raytheon igjen starte leveranser av et av den vestlige verdens mest utbredte luft-til-luft-missiler, AIM-120 Amraam.

Det skjer etter at forsvarsgiganten kjøper rakett­motorer av Nammo på Raufoss i stedet for hjemme i USA.

Les også: Her smeller Norges nye supervåpen

Nammo som eneleverandør

Rundt 36 land har Amraam i sitt arsenal, og missilet er en selvskreven integrert del i de fleste vestlige kampfly, inkludert i våpenrommet på Norges kommende kampfly F-35. Missilet benyttes også i luftvernsystemet Nasams fra Kongsberg Defence Systems.

For tre år siden ble Nammo tildelt rollen som andreleverandør av rakettmotorer til AIM-120 Amraam-missilet.

Produsenten Raytheon hadde da vraket en av de amerikanske leverandørene og gikk videre med amerikanske Alliant Techsystems (ATK) og Nammo.

Men på grunn av at ATK har kvalitetsproblemer med sine motorer, har Nammo nå rykket opp til å være den eneste produsenten av rakett­motorer til missilet som er helt essensielt i USAs og Natos luftforsvar.

Les også: F-35 med våpen på vingene

Missilmotor felt av miljø

Det var i 2009 at Amraam med ATK-motorer ikke besto såkalt «cold soak»-testing, der missilene fryses ned til minus 54 grader celsius og deretter fyres. Dette for å verifisere at de tåler å fly i høyere luftlag. Motorfeilen har siden blitt satt i sammenheng med endringer i faststoff­motorens kjemiske sammensetning som produsenten måtte gjøre for å oppfylle nye amerikanske miljøkrav.

Som følge av problemene med ATK-motoren, har ikke Raytheon kunnet levere Amraam på to år.

På en forsvarskonferanse i Sveits i slutten av november i fjor, fortalte Raytheon-sjef William H. Swanson ifølge tidsskriftet Flight at de hadde 800 Amraam-missiler liggende, med styringssystem og alt, klare til å få montert Nammo-motorer.

Han opplyste at Nammo ville være i stand til å levere 100 motorer i måneden i løpet av dette kvartalet, slik at Raytheon vil være i rute igjen med AIM-120D-leveransene i midten av 2013.

Tre milliarder kroner

Amraam er en så viktig del av verdifulle kampflys egenforsvar, at USA ikke kan tillate en langvarig situasjon der eneste leverandør av motoren produseres på andre siden av Atlanteren. Swanson påpeker imidlertid at ATK ennå ikke har rekvalifisert en ny AIM-120D-motor.

For Nammo har Amraam-aktiviteten en verdi på rundt tre milliarder kroner fordelt over 15 år.

Selskapet er tilbakeholdne med informasjon om denne saken, og vil ikke si noe om hva den nåværende statusen som eneleverandør betyr, eller oppgi eksakt antall leverte motorer og produksjonsrater. Nammo henviser til at dette av sikkerhetsmessige årsaker ikke er offisiell informasjon.

– Så langt ligger vi godt an på tid. Vi går generelt ikke inn på innhold i kontrakter da disse er konfidensielle. Det vi kan si er at innenfor Amraam-programmet tildeles det årlige produksjonskontrakter til de kvalifiserte leverandørene, hvor pris, kvalitet og tid er viktige faktorer, sier kommunikasjonsdirektør Sissel Solum i Nammo.

Lockheed Martin-sjefen: – Det finnes ingen tekniske problemer som vi ikke har en løsning på

Utvider fabrikken

Raytheon er verdens største missilprodusent, omsetter for rundt 25 milliarder dollar i året og har flere tusen underleverandører. Nammo har jobbet seg oppover i dette leverandørhierarkiet gjennom flere års hardt arbeid, ikke minst på Evolved Sea Sparrow Missile som blant annet Norge benytter på fregattene. Nammo har tatt del i ESSM-programmet siden 1994.

På Amraam produserer Nammo for første gang motorrøret selv i den nye fabrikken på Raufoss som ble åpnet i august i fjor. En ytterligere utvidelse av anlegget er underveis slik at kapasiteten dobles.

Den opprinnelige fabrikken ble bygget i 1979, men regnes fortsatt som verdens mest moderne. Det skyldes at det ikke bygges nye, de legges stort sett ned. I den vestlige verden finnes kun fem–seks slike produksjonsanlegg.

Les også:

Nammo-sjefen frykter forsvarskutt  

F-35-sjefen roser norsk missil  

Intelligente granater er siste skudd fra Nammo

Nammo promoterte klasevåpen  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.